Børnene blev bedre til at beherske ny teknologi
Den nationale indsats, Ultra:bit, i folkeskolen har styrket børns digitale kompetencer, teknologiforståelse og interesse for kodning.
Projektets resultater
Ultra:bit har styrket teknologiforståelsen hos tusindvis af børn og unge.
Ultra:bit har gjort mange elever i stand til at lave grundlæggende programmering og forstå kode.
Lærere, forældre og elever har gennem Ultra:bit fået et omfangsrigt kompetenceløft inden for både teknologiforståelse og -anvendelse.
I takt med at teknologi og digitale løsninger integreres mere og mere i vores liv, er der i stigende grad brug for, at børns digitale kompetencer og teknologiforståelse løftes.
Det har Ultra:bit arbejdet på siden 2018 og det er især blevet gjort ved at gøre børn teknologikompetente og -kritiske, og dermed styrke deres evner til at agere i en verden med øget digitalisering.
Ultra:bit har desuden været med til at inspirere børnene til, blandt andet ved hjælp af programmering, at skabe innovative løsninger på komplekse problemstillinger og indgå i kritisk dialog om teknologi.
Ultra:bit-indsatsen
Ambitionen med Ultra:bit har hele tiden været at inspirere både børn, deres forældre, lærere, pædagoger og den bredere befolkning til nysgerrighed over for de muligheder og udfordringer, som teknologiens sprog bringer – både i forhold til deres egen hverdag og i forhold til erhvervsliv og samfund.
Indsatsen baserede sig primært på uddeling af microcomputere og målrettede kurser til lærere på de danske skoler.
Den indsats blev desuden bakket op af en række fiktions- og faktaprogrammer, samt indhold på børneprogramfladen hos Danmarks Radio – herunder camps, konkurrencer og undervisningstilbud på DR Skole.
Ultra:bit-udbredelsen
Evalueringen af Ultra:bit har fremvist fine resultater. Mange elever har lært at kode en micro:bit, de har fået større viden om muligheder ved programmering, og 40 procent af eleverne har udvidet deres forståelse for fremtidsmuligheder inden for teknologi.
Halvdelen af lærerne svarede i evalueringen i øvrigt, at Ultra:bit har styrket størstedelen af deres elevers interesse for teknologi.
Hovedparten af eleverne har lært, at man kan bruge BBC micro:bits til at være kreativ og skabe nye ting, og derudover var der tre ting, eleverne bedst kunne lide ved at arbejde med BBC micro:bit: det legende, det kreative og frie, samt det at lykkes med noget.
Alt i alt har 100.000 børn og 4.000 lærere været en del af Ultra:bit og har arbejdet med BBC micro:bits i undervisningen.
Dertil kommer, at der har deltaget mere end 35.000 elever og 1.700 lærere i forskellige events, konkurrencer og kampagner i forbindelse med projektets udførelse.
Massevis af læring og lang levetid
Alle aktører i projektet har fået værdifulde erfaringer med videre. Og mange af de ting og projekter som er under opsejling hos de involverede parter, bygger på erfaringer fra Ultra:bit.
På den måde har Ultra:bit ikke bare skabt en masse teknologikompetente børn, men også bidraget til udviklingen og afprøvningen af nye metoder til læring og uddannelse inden for blandt andet programmering.
Selvom programmering har været et vigtigt omdrejningspunkt for Ultra:bit-projektet, så står det ikke alene.
Således har mange af de emner og fagområder som er blevet berørt undervejs, peget i retning af tematikker som bæredygtig produktion, cybersikkerhed, nye teknologier og generelt anvendelsen af teknologi og digitalisering som en vej til løsning af komplekse udfordringer i og omkring dansk erhvervsliv og det danske samfund i bredere forstand.
Mens Ultra:bit-aktiviteterne i folkeskolen nu formelt er afsluttede, så bruges metoderne fortsat mange andre steder. For eksempel i forskellige talentforløb og camps for talentfulde danske skoleelever.
Relaterede projekter
Odense Robotics Startup Accelerator
Nye teknologier
Motorvej For Materialeviden
Nye teknologier
Rumrejsen 2023
Nye teknologier
SMV Vækst
Nye teknologier
From Founder to Leader
Nye teknologier
Blockchain Business for Commerce & Design
Nye teknologier
Vækstteknologicenteret Manufactory
Nye teknologier
LogTech Innovation Hub
Nye teknologier
Bootcamp i bæredygtighed
Nye teknologier
Projektdata
Projektet
Ultra:bit
Danmarks Radio
2018-2024
2018-2020: 14,5 mio. kroner
2019-2020: 12,6 mio. kroner
2020-2024: 17,5 mio. kroner
PARTNERE
Projektet udføres i et tæt samarbejde med dygtige aktører inden for formidling, undervisning og teknologi. Besøg partnerne her.
KONTAKT
Projektejer
Morten Skov Hansen,
Chef, DR Kultur, Børn og Unge
25 10 02 83
mosh@dr.dk
Projektansvarlig
Johanne Bagge
Redaktør, B&U, DR Ultra
28 54 73 56
jbag@dr.dk