Bootcamp i bæredygtighed fyrer op for de unges innovative kompetencer

Elever og lærere inspireres til at sætte kreativitet, innovation og bæredygtighed øverst på dagsordenen.
Projektets topprioriteter
At udbygge elevers mulighed og kapacitet til at arbejde med idégenerering og innovation.
Styrke elevers kreative selvtillid og innovative kompetencer indenfor bæredygtig udvikling.
At inspirere børn og unge til at interessere sig yderligere for teknik, teknologi og naturfag.
I første omgang handlede projektet om at afholde Skolernes Innovationsdag. Her trænedes danske skoleelevers nytænkning og idérigdom, og eleverne fik en styrket ballast og bevidsthed i forhold til at blive mere innovative, ved at styrke deres kreative selvtillid og innovative kompetencer. Det var således ambitionen, at Skolernes Innovationsdag skal være for hjernen, hvad Skolernes Motionsdag er for hele kroppen.
Skolernes Innovationsdag blev afholdt den sidste fredag før påskeferien på alle de tilmeldte skoler. Alle landets skoler kunne deltage gratis, og de kunne gøre brug af det undervisningsmateriale, som Experimentarium stillede til rådighed på deres hjemmeside.
Der var undervisningsmateriale til alle klassetrin. Men Skolernes Innovationsdag blev imidlertid udfordret af corona-pandemien.
Bootcamp i bæredygtighed
På den baggrund – altså udfordringerne med at holde et nationalt kæmpe-arrangement som Skolernes Innovationsdag – omdannedes projektet til at blive en række arrangementer om innovation, grøn omstilling og bæredygtig produktion.



Således udvikledes innovationsværkstedet ’Bootcamp i bæredygtighed’ for 7. og 8. klassetrin. Formålet med ’Bootcamp i bæredygtighed’ var at give eleverne mulighed for at arbejde med idégenerering og innovation via autentiske narrativer, der kræver, at de løser en udfordring.
På den måde skulle projektet sørge for at eleverne får en succesoplevelse med at løse udfordringen ved brug af ingeniørens arbejdsmetode og engineering som koncept.
Særligt var formålet ved ’Bootcamp i bæredygtighed’, at eleverne får øje på handlemuligheder og får styrket deres kompetencer til at vurdere problemstillinger og løsninger omkring bæredygtig udvikling.
Samlet set blev ’Bootcamp i bæredygtighed’ udbudt via Experimentariums hjemmeside helt frem til og med 2023.
Projektdata
Projektet
Bootcamp i bæredygtighed
Experimentarium
2017-2023
2,1 mio. kroner
KONTAKT
Projektejer:
Kim Gladstone Herlev
Adm. direktør
22 87 07 93
kimh@experimentarium.dk
Projektansvarlig:
Sheena Laursen
Programleder
39 27 33 33
sheenal@experimentarium.dk
Kontakt
