Bootcamp i bæredygtighed fyrer op for de unges innovative kompetencer

Bootcamp i bæredygtighed 1
Afsluttet
Nye teknologier

Elever og lærere inspireres til at sætte kreativitet, innovation og bæredygtighed øverst på dagsordenen.

Projektets resultater

  1. Har udbygget elevers mulighed og kapacitet til at arbejde med idégenerering og innovation.

  2. Har styrket elevers kreative selvtillid og innovative kompetencer indenfor bæredygtig udvikling.

  3. Har inspireret børn og unge til at interessere sig yderligere for teknik, teknologi og naturfag.

I første omgang handlede projektet om at afholde Skolernes Innovationsdag. Her trænedes danske skoleelevers nytænkning og idérigdom, og eleverne fik en styrket ballast og bevidsthed i forhold til at blive mere innovative, ved at styrke deres kreative selvtillid og innovative kompetencer.

Det var således ambitionen, at Skolernes Innovationsdag skal være for hjernen, hvad Skolernes Motionsdag er for hele kroppen.

Skolernes Innovationsdag blev afholdt den sidste fredag før påskeferien på alle de tilmeldte skoler. Alle landets skoler kunne deltage gratis, og de kunne gøre brug af det undervisningsmateriale, som Experimentarium stillede til rådighed på deres hjemmeside.

Der var undervisningsmateriale til alle klassetrin. Men Skolernes Innovationsdag blev imidlertid udfordret af corona-pandemien.

Bootcamp i bæredygtighed

På den baggrund – altså udfordringerne med at holde et nationalt kæmpe-arrangement som Skolernes Innovationsdag – omdannedes projektet til at blive en række mindre decentrale arrangementer om innovation, grøn omstilling og bæredygtig produktion.

Bootcamp i bæredygtighed 3

Bootcamp i bæredygtighed

Bootcamp i bæredygtighed 2

Således udvikledes innovationsværkstedet ’Bootcamp i bæredygtighed’ for 7. og 8. klassetrin. Formålet med ’Bootcamp i bæredygtighed’ var at give eleverne mulighed for at arbejde med idégenerering og innovation via autentiske narrativer, der kræver, at de løser en udfordring.

På den måde skulle projektet sørge for at eleverne får en succesoplevelse med at løse udfordringen ved brug af ingeniørens arbejdsmetode og engineering som koncept.

Særligt var formålet ved ’Bootcamp i bæredygtighed’, at eleverne får øje på handlemuligheder og får styrket deres kompetencer til at vurdere problemstillinger og løsninger omkring bæredygtig udvikling.

Samlet set blev ’Bootcamp i bæredygtighed’ udbudt via Experimentariums hjemmeside helt frem til og med 2023.

Projektdata

Projektet

Projektnavn:
Bootcamp i bæredygtighed

Projektejer:
Experimentarium

Periode:
2017-2023

Støttet med:
2,1 mio. kroner

Kontakt

Nanna Nyholm

Projektleder

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.