Etikkompas viser hvordan man træffer gode beslutninger
Danske virksomheder skal blive bedre til at skabe attraktive produkter og løsninger som er mere retfærdige, ansvarlige og etiske. Ved hjælp af Det Digitale Etikkompas hjælpes virksomhederne på rette vej mod bedre produkter og øget konkurrenceevne.
I takt med at digitale teknologier spiller en stadigt større rolle for danske virksomheder, er der et stigende fokus på, at virksomhederne indtager en dataetisk holdning når de udnytter de vækstmuligheder, der ligger i data og arbejdet med blandt andet algoritmer og kunstig intelligens.
Det Digitale Etikkompas skal drive etikken fremad
Ved at benytte det danskudviklede værktøj Det Digitale Etikkompas rustes små og mellemstore virksomheder til at forholde sig etisk til den måde, hvorpå de bruger data i forretningen.
Hør om ambitionerne bag Det Digitale Etikkompas og få mere at vide om hvordan kompasset er lavet – og hvilke forbedringer kompasset skal føre med sig for dansk erhvervslivs konkurrenceevne.
Etikkompasset skal være med til at styrke virksomhedernes konkurrenceevne gennem udvikling af nye attraktive, ansvarlige og retfærdige produkter og desuden skal kompasset bidrage til en bredere formidling af etik som konkurrenceevnedriver med udgangspunkt i designetisk tænkning.
Erhvervslivet har altid adgang til Det Digitale Etikkompas
Det Digitale Etikkompas er i dag en integreret del af Dansk Design Centers åbne digitale værktøjskasse, som er til rådighed for hele dansk erhvervsliv.
Dermed er Det Digitale Etikkompas altid klar til at understøtte danske virksomheder ved at hjælpe dem med at forstå, hvordan man anvender designetisk tænkning, ansvarlige metoder og etiske redskaber.
For at sikre udbredelse af Det Digitale Etikkompas er der blevet gennemført train-the-trainer forløb i en række forskellige brancher og der er desuden gennemført en række målrettede udviklingsforløb hos virksomheder inden for brancher som fintech, healthtech og mobilitytech.
Hør meget mere om Det Digitale Etikkompas her og tilgå nogle af de mange materialer, der hører til i kompasset, ved at læse med længere nede her på siden.
Hør mere om Det Digitale Etikkompas og få indblik i de ting som kompasset kan hjælpe de danske viorksomheder med.
Værktøjer
Håndbogen forklarer, hvordan du bedst muligt afvikler en designetisk workshop.
Videnskortene er 29 kort, som forklarer de 5 etiske principper og de 24 etiske spørgsmål i Etiknavigatoren. Hvert videnskort uddyber den etiske problemstilling, kommer med anbefalinger og giver eksempler på gode og dårlige etiske designløsninger.
Etiknavigatoren er en cirkelformet model, som er designet til at være en stor spilleplade. I centrum af modellen finder du de fem grundlæggende etiske principper, som bør guide alle designere, der ønsker at designe etiske digitale produkter.
Relaterede projekter
Projektdata
Projektet
Det Digitale Etikkompas
Dansk Design Center
2020-2021
2,5 mio. kroner
Partnere
Det Digitale Etikkompas gennemføres af Dansk Design Center, Dansk Industri og Industriens Fond sammen med en række partnere. Mød dem her:
TEMAINDKALDELSE
Projektet er skabt i kølvandet på Industriens Fonds temaindkaldelse om Datadreven Vækst.
KONTAKT
Projektansvarlig:
Christina Melander
Programleder
Dansk Design Center
29 46 29 22
cme@ddc.dk