Flere danske virksomheder vender Kina ryggen

Flere danske virksomheder kigger efter andre samarbejdspartnere end Kina

Flere danske virksomheder kigger efter andre samarbejdspartnere end Kina

Kina har kolossal betydning for mange danske virksomheder, men billedet kan meget vel ændre sig over de kommende år. En ny analyse, blandt danske virksomheder, viser nemlig en stigende skepsis mod aktiviteter i Kina.

Verden udvikler sig. Og det samme gør den globale samhandel og relationerne mellem virksomheder og nationer.

Og en ny tendens kan muligvis aflæses i en ny undersøgelse, som brancheorganisationen Dansk Industri via Sense China har lavet sammen med Industriens Fond. Selvom mange danske virksomheder i dag har aktiviteter i Kina, viser undersøgelsen nemlig, at en del af disse forholder sig skeptisk overfor deres fremtidige gøremål i Kina.

I undersøgelsen er 85 danske virksomheder med eksisterende aktiviteter i Kina blevet spurgt om fremtidsudsigterne og deres forventninger til de kommende års aktiviteter i Riget i Midten.







Årtiers samarbejde

Årtiers investeringer i Kina har gjort forholdet mellem dansk og kinesisk erhvervsliv stærkt. Både små og store virksomheder handler sammen og fra dansk side er der især to faktorer, som gør Kina interessant.

For det første er landet stort. Det er et stort marked med stærke spillere og høje ambitioner. Middelklassen er gennem mange år vokset støt, og købekraften er stor hos de kinesiske borgere.

Hos landets myndigheder er de desuden klar med den store pengepung, når problemer skal løses. Og det skal de. For også i Kina står de med store udfordringer inden for eksempelvis grøn omstilling og sundhed. Og det er områder, hvor danske virksomheder, produkter og løsninger kan være med til at hjælpe.

For det andet er Kina et populært sted at producere. Der er adgang til mange råvarer og attraktive produktionsforhold, og derfor er det helt naturligt, at mange danske virksomheder har kigget mod Kina, når nye investeringer skulle foretages.







En tendens i forandring?

Selvom godt halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen ser Kina som en meget vigtig del af deres virksomheds virke, så er hver syvende af de adspurgte virksomheder allerede ved at reducere deres engagement i Kina.

“Tidligere kom henvendelser fra virksomheder, som ville investere i Kina, ind i en lind strøm, men sådan ser det ikke ud længere. Den svage genåbning af Kinas økonomi efter pandemien begynder at trække tænder ud for nogle virksomheder, og det er én af flere forklaringer,” siger Peter Bøgh, der er politisk chef for Dansk Industri i Kina og derfor også står i spidsen for projektet China Plus One, der netop stiller skarpt på danske virksomheders strategier i forhold til Kina.

Virksomhedernes skepsis kan bunde i mange forhold. Men undersøgelsen viser, at det især er den geopolitiske uro, der har gjort mange af de danske virksomheder i Kina mere forbeholdende.

“Tendensen til at sprede sine forsyninger over flere markeder vil kun intensiveres i fremtiden, for den politiske uro vokser, så behovet for at reducere afhængigheden af Kina øges,” siger Peter Bøgh.

Selvom danske virksomheder også er i Kina på grund af det lokale markeds attraktivitet og de relativt lave produktionsomkostninger, så er det ikke på de områder, at problemerne fylder.

Undersøgelsen peger nemlig på, at de stigende omkostninger og generelt lavere salgsforventninger i Kina ikke betragtes som vigtige faktorer i genovervejelsen af aktivitetsniveauet i Kina.

Hvis ikke Kina, hvor så?

At de danske virksomheder overvejer at kigge i andre retninger end Kina, kan komme nogle af Kinas nabolande, og andre asiatiske lande, til gavn.

Det er i hvert fald lande som Indien, Vietnam, Sydkorea, Thailand og Malaysia der, sammen med NAFTA-giganterne USA og Mexico, fylder mest, når de undersøgte virksomheder skal pege på mulige alternativer til Kina.

Konstante forandringer

De seneste års udfordringer, hvor globale hændelser har ramt danske virksomheder, har i stort omfang sat resiliens og kriseparathed på dagsordenen i bestyrelseslokaler overalt i Danmark.

”Som verden ser ud i dag, er det vanskeligt at drive en globalt orienteret virksomhed. Forandringer og udfordringer opstår i rekordfart og det er svært at forudsige hvor, hvornår og hvordan de rammer – og hvilke begivenheder, der påvirker de danske virksomheder mest,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup, der er udviklingsdirektør i Industriens Fond og fortsætter:

”Men uanset om der er tale om krige, klimaforandringer, naturkatastrofer, vira, hackerangreb, geopolitik eller andre kriser, så skal dansk erhvervsliv hele tiden holde sig klar til at agere. I sådanne sammenhænge, er det altid godt at kunne handle agilt, være på forkant og have alternativer klar. Og det er den slags kompetencer, vi vil ruste virksomhedslederne med.”

Hvis din virksomhed også har spørgsmål eller tanker om globale udfordringer, er I velkommen til at kontakte projektet China Plus One. Det beskæftiger sig netop med dansk erhvervslivs nuværende aktiviteter og fremtidige aktivitetsniveau i Kina – og med at finde gode alternativer, hvis det skulle blive nødvendigt.

Aktuelt

Foto: Panzerglas
Nyhed

15. marts 2024

Kina er blevet hele verdens værksted – er det klogt?

Nyhed

26. maj 2023

Kan vi klare os uden Kina?

Nyhed

31. oktober 2023

Virksomheder bliver nødt til at forsøge at forudsige fremtiden

Kontakt

Mere information kan fås ved at kontakte fondens sekretariat.

Anders Brandtoft

Presse- og kommunikationschef

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.