Bæredygtig forretning er en ledelsesopgave
Flere virksomheder skal flytte sig fra gode, men afgrænsede pilotprojekter, til at investere og udvikle storskalaløsninger inden for bæredygtig produktion. Det er der behov for.
20. marts 2024 / Bæredygtig produktion
En bæredygtig forretning er en konkurrencedygtig forretning.
Industriens Fond hjælper derfor med at fremtidssikre danske virksomheder og sikre, at erhvervslivet kan konkurrere på et marked, hvor grøn er det nye sort.
Bæredygtighed skal ind i kernen af virksomhedernes strategi og forretningsudvikling, og implementeres i organisationen og helt ud i værdikæderne. Det er her, virksomheden for alvor kan gøre en forskel for både kloden og deres egen konkurrenceevne. Det kræver først som sidst ledelse.
Kom først på markedet
De virksomheder, der knækker koden og kommer først på markedet med nye grønne løsninger eller koncepter, vil være morgendagens vindere. De skridt skal tages nu, og de skal tages og forankres i ledelsen. Det er ikke små skridt. Det er helt nye veje, der skal afsøges og helt nye løsninger, der skal sælges til kunderne. Og hvad betyder det så?
Samme kerneprodukt – ny bæredygtig forretning
Som produktionsvirksomhed kan det fx betyde, at fokus på at sælge fysiske produkter skal flyttes hen mod services knyttet til produkt, altså servitization.
Ved at tilbyde servicebaserede løsninger kan man mindske affaldsproduktion, ressourceforbrug og forlænge produktets levetid gennem vedligehold, opdateringer og reparationer, der reducerer behovet for nye produkter. Samtidig vil det betyde tættere kunderelationer og bedre muligheder for at opfylde kundernes skiftende behov. For flere og flere virksomheder vil det også være relevant at se på regenerative, net-positive forretningskoncepter, hvor der er fokus på produkter eller produktionsmetoder, der gavner klima, biodiversitet og sociale forhold, fx ulighed og diversitet.
Cirkulér din forretning stærkere
Således er bæredygtighed ikke et anliggende, der kan isoleres fra den overordnede forretningsstrategi. Det er ledelsen, der skal sikre, at alle beslutninger og aktiviteter er i tråd med målet om bæredygtighed. Derfor skal arbejdet starte i ledelsen med et tydeligt top-down commitment, der skaber incitamenter og motivation for medarbejdere på alle niveauer til at bidrage til indsatsen.
En tilgang, der også skal være med til at sikre, at arbejdet med bæredygtighed bliver mere end bare en rapporteringsøvelse – men en mulighed for skabe ny forretning.
Relaterede projekter
Afkobling 2030
Bæredygtig produktion
Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter
Bæredygtig produktion
ESG – fra rapportering til forretning
Bæredygtig produktion
Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv
Bæredygtig produktion
ready2LOOP
Bæredygtig produktion
ESG i Værdikæder
Bæredygtig produktion