Plantebaserede produkter fra danske producenter skal fylde mere på verdensmarkedet

Plantebaserede fødevarer er en boomende industri. Et målrettet udviklingsforløb i den danske fødevaresektor, skal omstille industrien og accelerere plantebaserede virksomheders innovation og vækst.
Projektets topprioriteter
Hjælper plantebaserede virksomheder med forretningsudvikling, salg og eksport.
Understøtter den danske styrkeposition som et førende land inden for fødevareproduktion.
Skaber innovation i fødevarevirksomheder og hjælper den grønne omstilling på vej i den danske fødevaresektor.
Flere og flere forbrugere overgår til at spise vegetarisk i stedet for animalsk. Det skaber et interessant marked for plantebaserede fødevarer og det marked skal dansk erhvervsliv have en stor bid af.
Sådan lyder ambitionen for projektet TurboPlant, der hjælper plantebaserede fødevareproducenter i Danmark med at udvikle forretningen og skabe vækst og eksport.
Verden vil have vegetarisk mad og Danmark skal være med i front
Mange steder på kloden forventes salget af kød at falde i fremtiden. Det vil føre til tab af markedsandele og arbejdspladser hos de danske virksomheder, der arbejder med animalske produkter i dag.
Den tilbagegang kan dog undgås, hvis fødevareindustrien formår at omstille sig til en mere plantebaseret virkelighed og udnytter den forretningsmulighed der ligger i at producere veganske produkter.
Turboplant sætter fart på den plantebaserede produktion
Omstillingen til en mere bæredygtig produktion i fødevaresektoren sker dog ikke af sig selv. Selvom flere og flere vælger grønne madvarer til, så er det fortsat afsætningen som er den største udfordring for de plantebaserede virksomheder.
Derfor er det især i forhold til salg, vækst og eksport, at Turboplant skal hjælpe de danske virksomheder. Det gøres primært på fem områder:

Inden for hvert af områderne er der en række af forskellige aktiviteter, der hver især optimerer den enkelte virksomhed på forskellige måder.
Der kan for eksempel være tale om individuelle skræddersyede udviklingsforløb, fælles plenumaktiviteter eller enkeltstående workshops. Hvert af de fem områder er yderligere uddybet her:
Salg
Matchmaking
Strategi
Netværk
Forbrugere
Ved at deltage i de forskellige aktiviteter, kan de plantebaserede virksomheder ruste sig til øget vækst, styrke salgskompetencerne og tage nye skridt i retning mod en mere globalt orienteret forretning.
For eksempel skal de plantebaserede virksomheder blive bedre til at tilgå relevante kapitalaktører, større detailkæder og indkøbere, der har kompetencer og udviklingskapacitet til at bidrage til skalering af projektdeltagernes forretning og sikre bedre afsætningsmuligheder.
Gennem udviklingsforløbene skabes der hurtigere vækst hos de deltagende virksomheder – primært ved at speede forretningsudviklingen og markedsmodningen op både nationalt og internationalt.
Samlet set bidrager Turboplant dermed til at skubbe på omstillingen af den danske fødevaresektor og derved bidrage til nye innovative fødevareprodukter, som skal sælges på verdensmarkedet og med tiden give Danmark en førerposition indenfor plantebaserede fødevarer.
En række virksomheder har allerede arbejdet med forskellige metoder og forløb i TurboPlant-projektet. Nogle af dem deler deres erfaringer i videoerne nedenfor:
Ferm Food
The Organic Crave
Grød
Banana CPH
Bælg
Uhhmami
Relaterede projekter

Klimaklar Produktionsvirksomhed
Bæredygtig produktion

Afkobling 2030
Bæredygtig produktion

Deep Green Innovators
Bæredygtig produktion

ZeroWaste
Bæredygtig produktion

ESG – fra rapportering til forretning
Bæredygtig produktion

ESG i Værdikæder
Bæredygtig produktion
Projektdata
Projektet
TurboPlant
Food Organisation of Denmark
2021-2028
2021 - 2023: 6,4 mio. kroner
2024 - 2028: 19,9 mio. kroner
Bæredygtig produktion
Industriens Fond arbejder med bæredygtig produktion i en række forskellige projekter.
KONTAKT
Projektejer:
Pelle Øby Andersen
Direktør
31 12 18 75
pelle@thefoodproject.dk
Projektleder:
Gyda Bay
COO
61 18 81 85
gb@foodinnovationhouse.dk
Kontakt
