Plantebaserede produkter fra danske producenter skal fylde mere på verdensmarkedet

Plantebaserede fødevarer er en boomende industri og et fremtidigt konkurrenceparameter. Nyt udviklingsforløb i den Danske fødevaresektor skal omstille industrien og accelererer plantebaserede SMV’er- og startupvirksomheders innovation og vækst.
Projektets topprioriteter
Hjælper plantebaserede virksomheder med strategiudvikling, der skal skabe bedre vækstbetingelser.
Bidrager til innovation i fødevarevirksomheder og hjælper den grønne omstilling på vej i den danske fødevaresektor.
Øger vækst og eksportmuligheder for fødevaresektoren.
Verden efterspørger animalske alternativer, og Danmark skal være med i front
Salget af kød vil falde dramatisk i fremtiden. Det vil skabe tab af markedsandele og arbejdspladser, hvis fødevareindustrien ikke omstilles til en mere plantebaseret virkelighed og udnytter denne forretningsmulighed. Danmark bruger i dag 80% af landets samlet landbrugsareal på dyrefoder. Det kan omdannes til menneskeføde, men en af de største udfordringer for startups og SMV´er dog afsætning af produkterne.
Et nyt matchingforløb for plantebaserede SMV’er og startups skal kæde virksomhederne sammen kapitalaktører, større detailkæder og indkøbere, der har kompetencer og udviklingskapacitet til at bidrage til skalering af deltagernes forretning. Det skal sikre bedre afsætningsmuligheder. Udviklingsforløbene skal skabe vækst ved at speede forretningsudviklingen og markedsmodningen op både nationalt og internationalt. Målet er at skubber på omstillingen af den danske fødevaresektor og derved bidrage til nye innovative fødevareprodukter, som skal sælges på verdensmarkedet og med tiden give Danmark en førerposition indenfor plantebaserede fødevarer.
Fødevareinnovation starter med de rette partnerskaber
Projektet består af seks faser, der vil give danske plantebaserede startups og SMV´er et vækstmæssigt boost. Faserne hænger sammen, men de er samtidigt fleksible moduler, hvor hver deltager kan placeres i den fase, hvor det giver mest mening alt efter modenhedsniveau og individuelle behov. Projektet vil køre fire hold af fødevarevirksomheder gennem de seks faser, hvor virksomhederne får skræddersyet hjælp til strategi, forretnings- og produktudvikling, kapitalanskaffelse samt samarbejde med aftagere og eksport.
1. Rekruttering
2. Analyse og test
3. Strategi
4. Kapital-tjek
5. Matchmaking
6. Eksport-plan
Projektets henvender sig til plantebaserede startups og SMV’er, som ønsker at vækste, er datadrevne, og som har lanceret mindst ét produkt på markedet.
Projektdata
Projektet
TurboPlant
Food Innovation Center
2021-2024
6,4 mio. kroner
KONTAKT
Projektejer:
Gyda Bay
COO i Food Innovation Center
61 18 81 85
gb@foodinnovationhouse.dk
Kontakt
