Nyt netværk skal styrke eksporten til nye vækstmarkeder

Aktiv
Internationalisering

Projektet vil styrke dansk eksport til vækstmarkeder i Sydøstasien gennem opbygningen af et lokalt fokuseret dansk-asiatisk erhvervsnetværk.

Danmark har en lang historik med handel i Asien. Særligt ses Sydøstasien som et marked i betydelig vækst, hvor dansk eksport til Thailand, Malaysia, Vietnam, Filippinerne og Indonesien i dag kun udgør 1,2 %. På trods af en Corona-pandemi forventes der en økonomisk vækst på 5% på vækstmarkerne i Sydøstasien. Der ligger således et uforløst potentiale, som kan realiseres ved at teste nye metoder til at hjælpe SMVere hurtigere og mere omkostningseffektivt ind på nye internationale markeder.

Projektets formål er at styrke danske SMVers adgang til og succes på de fem sydøstasiatiske målmarkeder. Det skal ske ved at opbygge, forbinde og mobilisere et forenet netværk af danske erhvervsfolk i Asien, der kan hjælpe de danske SMVer med at få fodfæste på det lokale marked. 50 eksportparate virksomheder deltager i forløbet.

I projektets første fase opbygges – og konsolideres – et dansk-asiatisk erhvervsnetværk gennem en kortlægning og rekruttering af danske ressourcepersoner, handelskamre og SMVer i Asien, som ønsker at tage del i netværket og potentielt kan agere sparringspartnere for danske virksomheder, der vil starte eller øge deres eksport til Asien.

I projektets anden fase udvikles en ny behovsrettet model for erhvervsdelegationer. Målet med den nye model for erhvervsdelegationer er at hjælpe virksomhederne med konkret at afsøge markedet, potentielle partner og kunder via matchmaking med allerede etablerede danske erhvervsfolk i markedet og lokale eksperter.

Det nye dansk-asiatiske erhvervsnetværk og model for erhvervsdelegationer skal munde ud i et roadmap til danske virksomheders internationale markedsekspansion, hvor de kosteffektivt og med lav risici kan afdække nye forretningsmuligheder og etablere forretningsforbindelser i et eller flere af de fem fokuslande. I sidste ende skal projektet øge dansk eksport til Sydøstasien.

Projektet henvender sig til eksportmodne danske SMVer baseret i Danmark.

Projektdata

Projektet

Projektnavn:
Dansk-Asiatisk SMV netværk

Projektejer:
Asia House

Periode:
2021-2023

Støttet med:
4,3 mio. kroner

PROJEKTPARTNERE

Projektet udføres af Asia House i samarbejde med en række aktører.

KONTAKT

Projektejer
Susanne Rumohr Hækkerup
Direktør
Asia House
35 26 56 11
srh@asia-house.dk

Kontakt

Brian Christensen

Projektleder

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.