International vækst kræver globalt mindset

Internationalisering er mere end godt købmandsskab på tværs landegrænser. I en globaliseret verden bør alle danske startups og produktionsvirksomheder tilegne sig et globalt mindset, der gennemsyrer alle dele af organisationen – et mindset, der er kulturbærende, uanset om kontoret ligger i Skjern eller Singapore.

De virksomheder, der arbejder med internationalsering, begrunder det især med eksport og salg, mens kun 28 pct. tilkendegiver, at de i en eller anden grad indgår i videnssamarbejder med udlandet.

Industriens Fond arbejder målrettet for, at det tal skal op. For internationale innovations- og udviklingssamarbejder er afgørende i en tid, hvor teknologien udvikler sig eksponentielt, og konkurrencen om at levere fremtidens bedste produkter og løsninger skærper til. Skal man være førende, kræver det derfor et konstant blik for udvikling og innovation i andre lande, videndeling og evnen til at identificere, tiltrække og lære af dem, der er klogere end os.

Global vækst er mere end eksport

Med Deeptech Alliance styrker vi danske deep tech startups samarbejde med internationale universiteter og teknologitunge virksomheder over hele kloden. Med Nordin har vi hjulpet danske innovative virksomheder med at finde fodfæste i Indien og knytte bånd til de førende videnmiljøer og de innovative indiske virksomheder. Projekterne har det til fælles, at de styrker virksomheders internationale mindset og er med til at få flere virksomheder til at få øjnene op for, at i en globaliseret verden skal man kunne begå sig og finde samarbejdspartnere, kunder og talenter i New Delhi såvel som i Nykøbing. Det er i mødet mellem de forskellige kulturer, der opstår ny, innovativ værdi.

Tiltrækning af kritiske kompetencer

Vi er i konstant konkurrence om udvikling af fremtidens højteknologiske løsninger – og vi er også i konkurrence om de globale talenter, der skal være med til at skabe dem. Som lille vidennation er vi nemme at overse. Vi er nødt til at positionere os internationalt.

Flere undersøgelser peger på, at Danmark har et stærkt brand blandt ombejlede videnmedarbejdere. Men det ændrer ikke på, at virksomheder kæmper med flaskehalsproblematikker og har svært ved at finde den højtuddannede arbejdskraft. Et problem, der koster omsætning og hæmmer vækst.

Det er bl.a. afsættet for, at vi har støttet MIT-Danmark – et langsigtet partnerskab mellem dansk erhvervsliv og den verdensførende amerikanske uddannelsesinstitution, Massachusetts Institute of Technology (MIT). Her er formålet at øge kendskabet til danske virksomheders styrker, de mange muligheder som Danmark tilbyder som karrieredestination for højtkvalificerede kandidater.

Når Industriens Fond arbejder strategisk med at styrke virksomhedernes internationale mindset handler det om, at flere  skal have fingeren på pulsen i en verden, hvor der for alvor er sat strøm til den globale konkurrence. Ved at indgå de rigtige alliancer og sikre kontinuerlig videndeling vil danske virksomheder i højere grad være på rette sted på rette tidspunkt med rette løsning.

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.