Ambitiøst kompetencecenter accelererer den danske eksport
Et stort nationalt kompetencecenter for eksport skal uddanne medarbejdere på alle niveauer i danske eksportvirksomheder. Centeret kaldes Danish Export Academy og skal sikre, at flere bliver dygtigere inden for eksportaktiviteter og digitale salgsværktøjer - og det skal øge den danske eksport.
Projektets topprioriteter
Øge den danske eksport.
Professionalisere og dygtiggøre danske eksportører – og anspore ikke-eksporterende virksomheder til at stræbe efter at skabe eksport.
Digitalisere danske eksportører og derigennem optimere salgsprocesser og øge succesraten.
Med et nyt kompetencecenter skal dansk erhvervsliv blive markant bedre til at eksportere. Det er den grundlæggende hensigt med etableringen af Danish Export Academy – et nationalt campus for uddannelser og kurser med internationalt fokus.
Visionen med det nye kompetencecenter er at øge dansk eksport ved at professionalisere danske eksportører, så de bliver bedre til at arbejde struktureret med eksportstrategi på alle niveauer i virksomheden og ved at digitalisere og optimere salgsprocesserne forbundet med eksportsalg.
Med bevillingen fra Industriens Fond vil Eksportforeningen nu bygge – og udvikle koncept og undervisningsmateriale til – Danish Export Academy.
Centeret skal udvikle sig til at være det danske samlingspunkt for professionalisering af eksportvirksomheder og skal i den forbindelse blandt andet beskæftige sig med virksomheders salgsomkostninger, personaleudvikling, produktivitet, netværk og produktudbud.
Danish Export Academy bliver det nationale mødested for virksomheder der vil ud i verden
Med etableringen af Danish Export Academy får erhvervslivet et fælles mødested, hvor de danske eksportvirksomheder kan lære af de allerdygtigste frontløbere, og hvor faget og den strategiske tilgang bliver anerkendt og anvendt til glæde for virksomhedernes konkurrenceevne og position på det globale marked.
Centerets ambition er at øge den danske eksport. Det gøres ved at skabe og videregive ny viden på området og ved at uddanne medarbejdere i dansk erhvervsliv til både strategisk, taktisk og operationelt at dygtiggøre sig inden for handel, salg og eksport.
Derudover vil centeret også specifikt sætte fokus på at øge det digitale eksportsalg fra danske virksomheder. Heri ligger der et kolossalt potentiale i at nå flere og nye kunder hurtigere – og med lavere omkostninger undervejs i processen.
Projektets faser
Etablering
Drift
Evaluering
Projekts primære målgruppe er danske virksomheder med mellem 50 og 250 ansatte, som allerede eksporterer. Målgruppen udgør cirka 1.800 virksomheder og det er denne målgruppe der har det største potentiale for at øge værdien af dansk eksport. Målet er, at Danish Export Academy, der fysisk kommer til at ligge i Silkeborg, løfter en tredjedel af disse virksomheders mereksport med 10 procent – og generelt styrker den enkelte virksomheds internationaliseringsevne, sådan som også Industriens Fonds strategi sigter efter.
Den sekundære målgruppe består af henholdsvis ikke-eksporterende virksomheder på selvsamme størrelse, samt små eksporterende virksomheder med færre end 50 ansatte. Den første gruppe udgøres af 1.600 relevante virksomheder, mens den anden gruppe består af cirka 3.300 virksomheder.
Relaterede projekter
SDG Landing Pad
Internationalisering
Dansk Konkurrenceevneråd
Internationalisering
Global Growth Robotics
Nye teknologier
Nation of Health
Internationalisering
GreenUP Accelerator
Bæredygtig produktion
House of Creative Denmark
Internationalisering
Man on the Moon
Internationalisering
TurboPlant
Bæredygtig produktion
DAMRC 2.0
Nye teknologier
Projektdata
Projektet
Danish Export Academy
Danish Export Association
2022-2027
14,5 mio. kroner
Projektpartnere
Kontakt
Projektejer
Anette Galskjøt
CEO
Danish Export Association
25 35 23 64
asg@danishexport.dk
Projektansvarlig
Sebastian Schwarz
Head of Secretariat
Danish Export Association
23 66 77 88
ses@danishexport.dk