Et mere tilgængeligt indisk marked
Flere danske virksomheder skal skabe forretning på det indiske marked.
Projektets topprioriteter
Koordinering af indiske erhvervsdelegationer: Koordinerer og planlægger besøg af indiske erhvervsdelegationer i Danmark. Dette vil omfatte samarbejde med danske erhvervsfremmeaktører for at sikre, at delegationsbesøgene er fokuserede og produktive.
Opkvalificering af danske virksomheder og erhvervsfremmeaktører: Gennem workshops, netværksarrangementer og udvikling af et toolkit vil projektet øge vidensniveauet om de indiske forretningsmuligheder blandt danske SMV’er.
Matchmaking mellem danske og indiske virksomheder: Under delegationsbesøgene vil projektet facilitere møder mellem danske SMV’er og indiske virksomheder for at skabe nye forretningsforbindelser og samarbejdsaftaler.
Next Step India skal styrke danske virksomheders evne til at udforske og etablere sig på det indiske marked.
Projektet fokuserer på, at indiske erhvervsdelegationer på dansk jord matches mere målrettet med danske virksomheder, samt opbygning af kompetencer og viden blandt danske erhvervsfremmeaktører og virksomheder om forretningsmuligheder i Indien.
Mere fokuserede delegationsbesøg via Next Step India
Mulighederne for dansk erhvervsliv i Indien er store, men der er et behov for, at gøre mulighederne mere tilgængelige for danske virksomheder.
Det er dyrt at afsøge nye internationale markeder. Derfor er de små og mellemstore virksomheder generelt er tilbageholdende.
Mange af dem er dog interesserede og vil gerne investere i et nyt marked, hvis de har sikre leads. Tilgangen hos Next Step India, er at fokusere besøgene fra udenlandske virksomheder, så de bygger ovenpå den interesse og motivation, der allerede er for at gøre forretning med danske virksomheder.
Herved kan Next Step India være katalysator for nye forretningsaftaler og indgange til det indiske marked.
Der er i disse år et stort momentum omkring dansk-indisk samarbejde. Det er fremmet af politiske, økonomiske og geopolitiske forhold, der gør Indien til et attraktivt alternativ eller supplement til Kina.
Den stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark og lave vækst på andre markeder, gør desuden Indien til en vigtig forretningspartner for danske virksomheder – især på grund af landets veluddannede og engelsktalende arbejdsstyrke.
Virksomhedsforløb skal bane vejen for indisk forretning
Helt konkret skal Next Step India koordinere og matche små og mellemstore danske virksomheder med indiske virksomheder på besøg i Danmark.
Desuden skal initiativet sørge for at afholde workshops og rådgivningsevents flere steder i landet i samarbejde med erhvervshusene og Danish Export Association.
Dertil vil projektet skabe ny viden om internationalisering og formidle denne gennem partnerskaber og netværk samt tilbyde virksomhedsforløb, der kan hjælpe med at afklare mulighederne for at indgå samarbejdsaftaler og lave forretning i Indien.
Projektdata
Projektet
Next Step India
Indian Danish Chamber of Commerce
2024-2027
4,0 mio. kroner