Et mere tilgængeligt indisk marked

Next Step India skal styrke danske virksomheders forretningsmuligheder på det indiske marked
Aktiv
Internationalisering

Next Step India skal bane vejen for, at flere danske virksomheder kan lave forretning på det indiske marked.

Projektets topprioriteter

  1. Koordinering af indiske erhvervsdelegationer: Projektet vil stå for at koordinere og planlægge besøg af indiske erhvervsdelegationer i Danmark. Dette vil omfatte samarbejde med danske erhvervsfremmeaktører for at sikre, at delegationsbesøgene er fokuserede og produktive.

  2. Opkvalificering af danske virksomheder og erhvervsfremmeaktører: Gennem workshops, netværksarrangementer og udvikling af et toolkit vil projektet øge vidensniveauet om de indiske forretningsmuligheder blandt danske SMV’er.

  3. Matchmaking mellem danske og indiske virksomheder: Under delegationsbesøgene vil projektet facilitere møder mellem danske SMV’er og indiske virksomheder for at skabe nye forretningsforbindelser og samarbejdsaftaler.

Next Step India skal styrke danske virksomheders evne til at udforske og etablere sig på det indiske marked. Projektet fokuserer på, at indiske erhvervsdelegationer på dansk jord matches mere målrettet med danske virksomheder samt opbygning af kompetencer og viden blandt danske erhvervsfremmeaktører og virksomheder om forretningsmuligheder i Indien.

Mere fokuserede delegationsbesøg

Mulighederne for dansk erhvervsliv i Indien er store, men der er et behov for, at gøre mulighederne mere tilgængelige for danske virksomheder.

Det er dyrt at afsøge nye internationale markeder, hvorfor SMV’er generelt er tilbageholdende. Mange SMV’er er dog interesserede og vil gerne vil investere i et nyt marked, hvis de har sikre leads. Projektets tilgang med at fokusere besøgene fra udenlandske virksomheder på besøg i Danmark skal bygge på den interesse og motivation, der allerede er for at gøre forretning med danske virksomheder, hvorved projektet kan være katalysator for nye forretningsaftaler og indgange til det indiske marked.

Der er et stort momentum omkring dansk-indisk samarbejde fremmet af politiske, økonomiske og geopolitiske forhold, der gør Indien til et attraktivt alternativ eller supplement til Kina (China+1). Den stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark og lave vækst på andre markeder gør desuden Indien til en vigtig forretningspartner for danske virksomheder – især pga. landets veluddannede og engelsktalende arbejdsstyrke.

Virksomhedsforløb skal bane vejen for indisk forretning

Helt konkret skal projektet koordinere og matche danske SMV’er med indiske virksomheder på besøg i Danmark samt afholde workshops og rådgivningsevents flere steder i landet i samarbejde med erhvervshusene og Danish Export Association. Dertil vil projektet skabe ny viden og formidle denne gennem partnerskaber og netværk samt tilbyde virksomhedsforløb, der kan hjælpe med at afklare mulighederne for at lave indgå samarbejdsaftaler og lave forretning i Indien.

Projektdata

Projektet

Projektnavn:
Next Step India

Projektejer:
IDCC - Indish Danish Chamber of Commerce

Periode:
2024-2027

Støttet med:
3,95 mio. kr.

Kontakt

Brian Christensen

Project Manager

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.