Kompetenceløft fordobler anvendelse af e-eksport

Afsluttet
Internationalisering

E-eksport via online markedspladser blev søsat i 2018 med det formål at gøre Danske B2B virksomheder bedre til at drive eksportsalg via digitale kanaler. Midlet er en fælles webplatform til sparring, guides og til at finde Globale Online Markedspladser.

De vigtigste resultater

  1. Bevillingen fra Industriens Fond muliggjorde 51 arrangementer med 952 virksomheder

  2. Oprettelse af community-platformen www.onlinemarkedspladser.dk

  3. Fordobling af virksomheder som anvender e-eksport.

Øget brug af online markedspladser bonner ud i kroner og ører

Markedspladserne for e-handel spiller i dag en stor rolle for den handel, der foregår i både Danmark og i udlandet. Og hen over grænser. Online markedspladser er blevet en vigtig salgskanal og har stor betydning for den overordnet omsætning. Derfor er det afgørende, at danske virksomheder får kvalificeret viden om de digitale kanaler og markedspladser og rustes med metoder og værktøjer, så de også kan være med i det hårde internationale udskillelsesløb, der sker på de globale digitale markedspladser.

Det er blevet til platformen www.onlinemarkedspladser.dk, der udstyrer danske virksomheder med kompetencer til at træffe kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser. 

Platformen samler læring om IT-mæssige og -tekniske krav, opdaterede tendenser, software, modenhedstest, markedspladsudbydere og alle de andre ting, som spiller ind, når en virksomhed påbegynder salg via internettet. Platformen har i projektperioden haft godt 15.000 besøgende.

Projektets aktiviteter

Bevillingen fra Industriens Fond muliggjorde iværksættelsen af 51 arrangementer (16 webinarer, 12 seminarer, 4 konferencer, 19 andre arrangementer) med i alt 3.151 deltagere fra 952 virksomheder/institutioner. Alt sammen med det formål at ruste dem til e-handel. 

Danmark har i projektperioden forbedret sin e-eksport position fra 26. plads i 2017 til en 24. plads i 2020 målt ved procent af virksomheder, der modtager elektroniske ordre ved eksport. Heraf udgør e-eksport via online markedspladser 3,8% af de danske virksomheder eksporterede via online markedspladser, hvilket udgjorde 0,5% af omsætningen i 2017. Det forventes, at projektet har bidraget til en fordobling i 2020 til, at 8,1% af virksomhederne e-eksportere via online markedspladser udgørende 0,92% af omsætningen.

Projektet bestod af tre hovedaktiviteter:

Værktøjer

Guide

Projektet har udgivet en guide, der har til formål at skabe forståelse for online
markedspladser relevante for afsætning af fysiske varer inden for B2B (salg til virksomheder) og B2C (salg til forbrugere).

Læs guiden

Markedsanalyse

Projektet har udgivet en markedsanalyse, der afdækker danske virksomheders erfaringer og holdninger til salg via online markedspladser (Amazon, eBay, Alibaba, etc.).

Læs analysen

Publikationer

Slutrapport

Erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport

Læs rapporten

Projektdata

Projektet

Projektnavn:
E-eksport via online markedspladser

Projektejer:
Copenhagen Business School

Periode:
2018-2021

Støttet med:
8,8 mio. kroner

Partnere

Projektet udføres af Copenhagen Business School, Dansk Industri og YouWe. Læs mere om partnerne nedenfor.

Copenhagen Business School 

Dansk Industri 

YouWe

Temaindkaldelse

Projektet udspringer af den temaindkaldelse om Nye Digitale Forretningsmodeller, som Industriens Fond gennemførte ultimo 2017. Læs mere om denne og tidligere temaindkaldelser her:

Læs mere om temaindkaldelser

KONTAKT

Projektejer:
Jan Damsgaard
Professor
24 79 43 09
jd.digi@cbs.dk

Projektansvarlig:
Jonas Hedman
Lektor
38154455
jhe.digi@cbs.dk

Kontakt

Brian Christensen

Projektleder

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv opdateret om seneste nyt fra Industriens Fond.