Kompetenceløft fordobler anvendelse af e-eksport
E-eksport via online markedspladser blev søsat i 2018 med det formål at gøre Danske B2B virksomheder bedre til at drive eksportsalg via digitale kanaler. Midlet er en fælles webplatform til sparring, guides og til at finde Globale Online Markedspladser.
De vigtigste resultater
Bevillingen fra Industriens Fond muliggjorde 51 arrangementer med 952 virksomheder
Oprettelse af community-platformen www.onlinemarkedspladser.dk
Fordobling af virksomheder som anvender e-eksport.
Øget brug af online markedspladser bonner ud i kroner og ører
Markedspladserne for e-handel spiller i dag en stor rolle for den handel, der foregår i både Danmark og i udlandet. Og hen over grænser. Online markedspladser er blevet en vigtig salgskanal og har stor betydning for den overordnet omsætning. Derfor er det afgørende, at danske virksomheder får kvalificeret viden om de digitale kanaler og markedspladser og rustes med metoder og værktøjer, så de også kan være med i det hårde internationale udskillelsesløb, der sker på de globale digitale markedspladser.
Det er blevet til platformen www.onlinemarkedspladser.dk, der udstyrer danske virksomheder med kompetencer til at træffe kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser.
Platformen samler læring om IT-mæssige og -tekniske krav, opdaterede tendenser, software, modenhedstest, markedspladsudbydere og alle de andre ting, som spiller ind, når en virksomhed påbegynder salg via internettet. Platformen har i projektperioden haft godt 15.000 besøgende.
Projektets aktiviteter
Bevillingen fra Industriens Fond muliggjorde iværksættelsen af 51 arrangementer (16 webinarer, 12 seminarer, 4 konferencer, 19 andre arrangementer) med i alt 3.151 deltagere fra 952 virksomheder/institutioner. Alt sammen med det formål at ruste dem til e-handel.
Danmark har i projektperioden forbedret sin e-eksport position fra 26. plads i 2017 til en 24. plads i 2020 målt ved procent af virksomheder, der modtager elektroniske ordre ved eksport. Heraf udgør e-eksport via online markedspladser 3,8% af de danske virksomheder eksporterede via online markedspladser, hvilket udgjorde 0,5% af omsætningen i 2017. Det forventes, at projektet har bidraget til en fordobling i 2020 til, at 8,1% af virksomhederne e-eksportere via online markedspladser udgørende 0,92% af omsætningen.
Projektet bestod af tre hovedaktiviteter:
Kortlægning
Model og værktøjer
Platform for e-eksport
Relaterede projekter
Space Commercialisation Denmark
Internationalisering
Et Mere Kønsbalanceret Investeringsmiljø
Internationalisering
Startup Funding Playbook
Internationalisering
Nordic India Startup Summit
Internationalisering
Next Step India
Internationalisering
Dansk-Ukrainsk Forsvarsinnovationssamarbejde
Internationalisering
Brobygning mellem unge og erhvervslivet
Internationalisering
MedTech Growth
Internationalisering
Bæredygtige Boliger i Ukraine
Internationalisering
Værktøjer
Guide
Projektet har udgivet en guide, der har til formål at skabe forståelse for hvilke online markedspladser der er relevante for afsætning af fysiske varer inden for B-2-B og B-2-C.
Publikationer
Projektdata
Projektet
E-eksport via online markedspladser
Copenhagen Business School
2018-2021
8,8 mio. kroner
Partnere
Projektet udførtes primært af Copenhagen Business School og Dansk Industri. Læs mere om partnerne nedenfor.
Temaindkaldelse
Projektet udspringer af den temaindkaldelse om Nye Digitale Forretningsmodeller, som Industriens Fond gennemførte ultimo 2017. Læs mere om denne og tidligere temaindkaldelser her: