Virksomhedsejer: “Bankerne er begyndt at spørge ind til klimaregnskab”

Selvom klimaregnskabet for mangojuice kan være svært at regne ud, tog Midtfyns Bryghus hul på arbejdet med oprejst pande. Bryghuset håber nu, at bryggeribranchen kan få et fælles sprog, når det kommer til indsamling af klimadata.

Måske kender du Midtfyns Bryghus A/S fra hylderne i dit lokale supermarked? Over årene har Midtfyns Bryghus A/S nemlig lanceret mere end 26 forskellige øl, som blandt andet sælges hos Kvickly, Bilka og SuperBrugsen. Og det er lige præcis supermarkedernes interesse for deres underleverandørers CO₂-aftryk, der fik Midtfyns Bryghus A/S til at tilmelde sig programmet Klimaklar Produktionsvirksomhed

SMV’erne udgør en stor del af Produktionsdanmark, som også kommer til udtryk i programmet. Her har størstedelen af de deltagende virksomheder nemlig under 50 ansatte. Én af dem er Midtfyns Bryghus A/S, som blot har ni medarbejdere inklusiv ejeren og direktør Eddie Szweda.

“Udover vores store kunders interesse for vores klimaaftryk – såsom Salling Group og Coop – var en motivationsfaktor også fortsat adgang til finansiering. Bankerne er begyndt at spørge ind til det, og da vi havde besøg fra Fyns Erhverv og Bryggeriforeningen, stod det klart for os: Der bliver set ind i, hvor grøn du er, og om det giver mening at investere penge i din forretning” udtaler Sara Lynn Szweda, Kommunikationskoordinator hos Midtfyns Bryghus A/S.
“Så blev vi enige om, at det var nu: Midtfyns Bryghus skulle begynde at kigge ind i klimarapportering, og det kunne kun gå for langsomt.”

Klimaklar bogholder

For Midtfyns Bryghus A/S handlede deres deltagelse i Klimaklar Produktionsvirksomhed også om bryghusets påvirkning på omverdenen. Det var vigtigt at få en forståelse af, hvordan de som et lille bryghus trods alt stadigvæk kunne gøre en forskel. Desuden fandt de det også essentielt at kunne snakke samme “sprog” som deres kunder, når det kom til CO₂-data – også selvom Midtfyns Bryghus A/S nødvendigvis ikke havde et decideret klimaregnskab at kunne vise dem.

“Jeg tænkte, at det værste der kan ske, er, at vi ikke lærer noget – og hvad så? Klimaklar Produktionsvirksomhed er et gratis program, så det er ikke fordi, at vi bruger 100.000 kroner på en dyr konsulent. Selvfølgelig skal ressourcerne være til rådighed internt i virksomheden men både Line (bogholder) og jeg havde gå-på-modet og den omstillingsparathed, der skal til, når man skal ændre sit mindset” fortæller Sara Lynn Szweda.

“Pludselig kunne jeg bruge min uddannelse som bogholder til noget helt nyt. Derfor var det fedt for mig at blive inddraget i Klimaklar-forløbet, for nu kan jeg skrive ‘CO₂-beregning’ på mit CV” tilføjer Line Jørgensen, bogholder hos Midtfyns Bryghus A/S. 

Sparring på emissionsfaktorer skal styrke branchens konkurrenceevne 

“Inde på den digitale læringsplatform er der en del eksempler, som beror sig på den klassiske produktionsvirksomhed. Det betød, at vi som bryghus ofte skulle “oversætte” eksemplerne til vores egen produktion,” udtaler Sara Lynn Szweda.

“Der var et par emissionsfaktorer, der ikke var i Klimakompasset (beregningsværktøjet virksomhederne introduceres til i Klimaklar-forløbet). For eksempel kunne det være svært at finde mangojuice, som vi bruger i vores mere frugtige øl, men så brugte vi bare en anden juicetype. Så det fungerede super fint for os, man skulle blot lige tænke lidt ud af boksen. Men for os var det vigtigste også selve læringen i forløbet.” 

Midtfyns Bryghus’ ønske er, at snakken omkring CO₂-data kommer endnu mere på dagsordenen bryghusene iblandt. Nogle bryghuse har måske lettere ved at få konkret CO₂-data fra deres underleverandører, som andre bryghuse kunne have glæde af – for eksempel emissionsfaktoren på mangojuice.

“At vi sammen i branchen ser de nye lovgivningskrav som en mulighed for at blive mere konkurrencedygtige, ville jo være drømmen. Det ville ske gennem fælles sparring og et fælles sprog indenfor CO₂-data-og rapportering. At tilmelde sig Klimaklar Produktionsvirksomhed kunne være en start,” afslutter Sara Lynn Szweda.

Læs mere om, hvad din virksomhed kan få ud af Klimaklar Produktionsvirksomhed her

Aktuelt

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.