INDUSTRIENS FONDS AI AWARD: Nedtællingen er i gang og finalisterne fundet
Nedtællingen er i gang, og de tre finalister Tier1Asset, Nethire og BKI, kæmper om Industriens Fonds AI-pris på 200.000 kr. Vinderen kåres d. 25. august ved Innovationsfestivalen i Vejle.
18. august 2022
Med prisen hylder AI Denmark og Industriens Fond for andet år i træk en dansk virksomhed som har lagt sig i selen for at integrere kunstig intelligens i forretningen. Det skal motivere og inspirere endnu flere virksomheder til at komme i gang med kunstig intelligens – og prisen skal styrke vinderens arbejde med videreudvikling af kunstig intelligens i forretningen. Det er Industriens Fonds direktør Thomas Hofman-Bang, der overrækker prisen:
“Virksomheder, som formår at optage og omsætte ny teknologi på en god måde, øger konkurrenceevnen markant. Derfor skal en større del af dansk erhvervsliv i gang med at udnytte det store potentiale, som kunstig intelligens medfører – både når det kommer til automatisering og effektivisering, men også til innovation. Den udvikling vil vi gerne skubbe markant mere til.”
Siger Industriens Fonds direktør Thomas Hofman-Bang, der glæder sig over et stærkt finalefelt.
Tre virksomheder er i finalen
Fælles for de tre finalister er at de alle, som en del af 120 virksomheder over tre år, har deltaget i et forløb hos AI Denmark, der inspirerer og hjælper SMV’er med at komme hurtigere i gang med at udnytte data og AI-værktøjer i den digitale omstillingsproces. Finalisterne kan du møde i videoerne herunder, der giver et godt indblik i den brede palet af udfordringer, som kunstig intelligens kan hjælpe med:
Softwarevirksomheden Nethire fortæller om, hvordan de med kunstig intelligens har udskiftet mavefornemmelser med data og algoritmer og dermed styrket deres beslutningsgrundlag markant.
Refurbishvirksomheden Tier1Aset, der er specialiseret i genanvendelse af it, herunder bærbare computere gør os klogere på, hvordan især effektivisering i arbejdsgangene er et resultat af kunstig intelligens
BKI er kendt som kaffen alle ka li – og nu har de med af kunstig intelligens fået sat kaffens smagsprofiler på formel, så det er algoritmer, der sikrer kaffen den helt rette smag. Det medfører både besparelser og fleksibilitet i indkøbdprocessen.