Helt grøn på klimakommunikation? Sådan undgår du faldgruberne 

Pas på med generelle udsagn, dokumentér altid påstande, og kommuniker klart og præcist. Få flere gode råd til grøn kommunikation her.

Nye krav og forventninger fra både myndigheder og kunder gør bæredygtighed til et konkurrenceparameter. Men det er svært at konkurrere, hvis man ikke proaktivt fortæller omverdenen, hvad man så rent faktisk gør. Flere skal stemple aktivt ind på den grønne dagsorden, siger Minna Shukri fra SustainX, som rådgiver danske virksomheder i grøn kommunikation.

Kommuniker – også om det, der er svært  

Skræk for anklager om greenwashing kan få virksomheder til at trække følehornene til sig, når det kommer til at kommunikere om bæredygtighed. Og umiddelbart med god grund. De seneste år har mediestorme ramt store koncerner, hvor der er sået tvivl om den grønne forskel, virksomhederne påstår at skabe.  Så hvad skal det til for? Er det ikke mere sikkert at holde den grønne strategi inden for egen matrikel?  

“Nej, der er rigtig meget at vinde ved åbenhed og ærlighed – også om det, der svært”, siger Minna Shukri.   

”Forventningen til bæredygtige produkter og produktionsformer er kommet på radaren, før vi har lært, hvordan man skal arbejde med det. Det er først for nyligt, man er begyndt at skabe standarder og paragraffer af en vis tyngde og kvalitet, som virksomhederne kan læne sig opad. Så det, der er svært for dig, er også svært for andre. Derfor er det også ok, at man ikke har ‘nailet den’ – det skal man så bare være ærlig omkring,” siger hun.   

”Derudover kan god klimakommunikation skabe stor værdi for virksomhederne ift. profilering og markedsføring. Det er også et vigtigt element, når man skal tiltrække ny arbejdskraft. I fremtiden er jeg sikker på, at en troværdig klimaprofil bliver ’license-to-operate’ og ikke noget man kan fravælge – så det er helt klart min største anbefaling at hoppe på toget, før det forlader perronen”. 

1. Vær korrekt, klar og afbalanceret 

Det handler om troværdighed. Spørg altid jer selv, om I kan svare ja til, at jeres kommunikation er netop det. Påstande skal kunne dokumenteres. Kommuniker som udgangspunkt først jeres mål, når I har en realistisk plan for, hvordan I vil indfri det.

Udelad aldrig væsentlige informationer eller mellemregninger. Henvis til baggrund og dokumentation for informationer i kortere formater. Med afbalanceret menes, at man ikke skal overdrive effekten af enkelte tiltag, set i forhold til virksomhedens samlede udledninger.  

2. Vær entydig frem for flertydig  

Pas på med generelle vendinger, der hurtigt kan blive vildledende. Fx “Vi er miljøvenlige, klimavenlige eller bæredygtige”. I stedet for at sige ‘Vores produkt er bæredygtigt eller miljøvenligt’ kan man med fordel sige ‘Vores produkt er svanemærket’. Og tilsvarende på virksomhedsniveau ‘Vores virksomhed er klimavenlig/grøn’ bør erstattes med noget mere konkret og præcist som ‘Vi har reduceret vores CO2-e udledning med XX ton CO2 fra 2019-2021, svarende til 10%. 

3. Vær afgrænset og specifik, når I kommunikerer

Kommunikerer I om virksomheden eller virksomhedens produkter?  Her skal man være opmærksom på, at der er stor forskel på, om man har lavet sit første klimaregnskab, eller om man har fået udarbejdet en livscyklusanalyse. De kan begge fortælle noget om ens klimaaftryk, men de har hvert deres formål, og dét skal man naturligvis have for øje, når man kommunikerer om ens bedrifter. 

4. Vær åben – også om det, der er svært   

Husk på, at det her er nyt for alle, ligesom gængs regnskabspraksis var det engang. Det betyder også, at der er plads til at vi skal lære af hinanden og være nysgerrige. Der er noget sejt over transparens og det at have modet til at være ærlig og fortælle kunder og samarbejdspartnere at noget er svært – men at man gør sig umage. Hellere kommuniker at I er i gang, hvor langt I er nået og hvordan på ærlig og troværdig vis – frem for ikke at kommunikere eller i værste fald være uærlig om ens reduktioner og mål.  

5. Kommuniker på egen banehalvdel  

Undgå at sammenligne jer med andre, hvor I fremhæver jer selv og jeres produkt over jeres konkurrenter og deres produkter. Måske I producerer noget ud fra et rest-produkt, mens andre har valgt at investere i maskiner med lavt energiforbrug. Hold jer derfor til egen strategi, lad jer inspirere af andre, og motiver flere til at komme i gang.  

Vil du vide mere? Så er god klimakommunikation også en del af programmet Klimaklar Produktionsvirksomhed, som du kan læse mere om og tilmelde dig gratis.

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.