Virksomheder skal bruge unges innovationskraft
Tiltrækning og fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft er afgørende for danske virksomheders konkurrenceevne. For at få mere ud af talenterne er det derfor vigtigt, at fokusere på bedre brobygning mellem unge og erhvervslivet, så både små og mellemstore virksomheder bliver bedre til at tiltrække og fastholde en ny generation af arbejdstagere.
Projektets topprioriteter
Styrkelse af talenttiltrækning: Projektet skal sikre, at danske SMV’er er attraktive arbejdspladser for yngre generationer gennem gensidig forståelse og imødekommelse af forventninger til arbejdslivet.
Fremme diversitet og inklusion: Udvikling af en inkluderende arbejdskultur, der ikke alene appellerer til – men også fastholder ung arbejdskraft i geografiske områder, der er præget af fraflytning
Viden og kompetencedeling: Skabelse af et robust vidensgrundlag gennem analyser og dialogmøder, der kan belyse og adressere generationsudfordringen i erhvervslivet med fokus på konkrete initiativer til forbedring.
Kampen om kvalificeret arbejdskraft kommer til at stige i takt med at befolkningsgruppen mellem 18 og 45 år forventes at falde.
Derfor skal der bygges bedre bro mellem unge og erhvervslivet, så danske virksomheder kan kapre de rette talenter og styrke konkurrenceevnen.
National udfordring
Når vi når til 2025 vil gruppen af borgere mellem 18 og 45 år blot udgøre 32 procent af den samlede danske befolkning. Det svarer til et fald på seks procentpoint siden år 2000.
En udvikling, der især forventes at påvirke små og mellemstore virksomheder, der ikke har samme brandmæssige gennemslagskraft og tilgængelige HR- og rekrutteringsressourcer som de store virksomheder.
Dertil ligger små og mellemstore virksomheder ofte i områder, som er mærket af, at unge fraflytter.
Brobygning mellem unge og erhvervslivet har fokus på to emner. Dels at få erhvervsledere til at se hvor de af egen drift kan gøre mere for at blive attraktive arbejdspladser for nuværende og kommende generationer.
Dels at styrke arbejdet med talenttiltrækning og diversitet til gavn for virksomhedernes konkurrenceevne.
Nyt vidensgrundlag om unge og erhvervslivet
Projektet formes af et ungepanel fra forskellige ungdomsorganisationer samt 50 små og mellemstore virksomheder, som er ligeligt fordelt geografisk i Danmark.
I projektets første fase skal partnerskaber mellem ungepanel og virksomheder opbygges – et meget jordnært og konkret eksempel på brobygning mellem unge og erhvervslivet.
I anden fase af projektet skal der udarbejdes en større analyse – et nyt vidensgrundlag – baseret på en spørgeskemaundersøgelse med deltagelse af 1.500 unge under 35 år, samt 500 ledere fra erhvervslivet.
I analysen medtages desuden en række kvalitative interviews med eksperter inden for generations- og arbejdsmarkedsforskning.
Tredje fase af projektet har fokus på formidling af analysens resultater, samt at sikre handling og forankring via fem regionale dialogmøder med ungepanelet og virksomhedsrepræsentanter.
Projektdata
Projektet
Brobygning mellem unge og erhvervslivet
Equalis
2024-2025
1,5 mio. kroner
KONTAKT
Projektejer:
Gine Maltha Kampmann
Adm. direktør
25 85 02 92
gine@equalis.dk