Virksomheder skal bruge unges innovationskraft

Tiltrækning og fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft er afgørende for danske virksomheders konkurrenceevne. For at få mere ud af talenterne er det derfor vigtigt, at fokusere på bedre brobygning mellem unge og erhvervslivet, så både små og mellemstore virksomheder bliver bedre til at tiltrække og fastholde en ny generation af arbejdstagere.
Projektets topprioriteter
Styrkelse af talenttiltrækning: Sikrer, at små og mellemstore virksomheder er attraktive arbejdspladser for yngre generationer.
Fremme diversitet og inklusion: Udvikler en inkluderende arbejdskultur, der appellerer til ung arbejdskraft.
Viden og kompetencer: Skaber vidensgrundlag gennem analyser og dialogmøder.
Kampen om kvalificeret arbejdskraft kommer til at stige i takt med at befolkningsgruppen mellem 18 og 45 år forventes at falde.
Derfor skal der bygges bedre bro mellem unge og erhvervslivet, så danske virksomheder kan kapre de rette talenter og styrke konkurrenceevnen.
National udfordring
Her i 2025 forventes gruppen af borgere mellem 18 og 45 år blot udgøre 32 procent af den samlede danske befolkning. Det svarer til et fald på seks procentpoint siden år 2000.
Den udvikling forventes især at påvirke små og mellemstore virksomheder, der ikke har samme brandmæssige gennemslagskraft og tilgængelige HR- og rekrutteringsressourcer som de store virksomheder.
Desuden ligger mange små og mellemstore virksomheder i områder, som er mærket af, at unge fraflytter.

Brobygning mellem unge og erhvervslivet har derfor fokus på to emner. Dels at få erhvervsledere til at se hvor de af egen drift kan gøre mere for at blive attraktive arbejdspladser for nuværende og kommende generationer.
Dels at styrke arbejdet med talenttiltrækning og diversitet til gavn for virksomhedernes konkurrenceevne.
Nyt vidensgrundlag om unge og erhvervslivet
Projektet formes af et ungepanel fra forskellige ungdomsorganisationer samt 50 små og mellemstore virksomheder, som er ligeligt fordelt geografisk i Danmark.
I projektets første fase skal partnerskaber mellem ungepanel og virksomheder opbygges – et meget jordnært og konkret eksempel på brobygning mellem unge og erhvervslivet.
Analyse og handlingskatalog
I anden fase af projektet skal der udarbejdes en større analyse – et nyt vidensgrundlag – baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt 2.000 unge under 35 år, samt 1.000 etablerede ledere fra erhvervslivet.
I analysen medtages desuden en række kvalitative interviews med eksperter inden for generations- og arbejdsmarkedsforskning.
Analysen kommer frem til mange forskellige indsigter. Blandt andet viser den at 3 ud af 4 unge opfatter fleksibilitet som en del af at være en inkluderende arbejdsplads, mens næsten 9 ud af 10 angiver, at det er vigtigt for dem, at deres leder giver dem ansvar og frihed til at løse deres opgaver på den måde, de unge finder bedst.
Tredje og sidste fase af projektet har primært fokus på formidling af analysens resultater, samt at sikre handling og forankring via regionale dialogmøder med ungepanelet og virksomhedsrepræsentanter.
Projektdata
Projektet
Brobygning mellem unge og erhvervslivet
Equalis
2024-2025
1,5 mio. kroner
KONTAKT
Projektejer:
Gine Maltha Kampmann
Adm. direktør
25 85 02 92
gine@equalis.dk
Kontakt
