Digitalt uddannelsesunivers skal få flere til at vælge en uddannelse som faglært

Nyt online uddannelsesunivers skal øge udbuddet af faglærte medarbejdere til danske virksomheder i fremtiden ved at hjælpe unge til at vælge den rette erhvervsuddannelse.
Flere end 200.000 unge vælger hver år en studieretning eller et job. Dog vælger alt for få en erhvervsuddannelse. Og for dem der gør, springer 50 procent fra inden gennemført uddannelse. Det problem, fokuserer Hvad kan jeg blive? på at løse.
Det er nemlig et alvorligt problem for danske virksomheder, fordi de allerede i dag oplever mangel på kvalificeret arbejdskraft på udvalgte områder.
Hvad kan jeg blive? er en ny måde at vejlede på
Idéen bag Hvad kan jeg blive? er derfor at nytænke den traditionelle rådgivning med udgangspunkt i en online vejledningsplatform, som skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse og give dem bedre forudsætninger for at vælge den rette.
I sidste ende skal det give danske virksomheder adgang til bedre uddannet arbejdskraft inden for relevante faggrupper.
Uddannelsesuniverset er lanceret som en web app og kan således tilgås døgnet rundt af både unge mennesker, deres venner og den familie, der er omkring dem og som også – med fordel – kan lære udbuddet af erhvervsuddannelser bedre at kende.
Fokus på den enkelte
Der har i opbygningen af platformen været fokus på at koble den enkeltes interesser og kompetencer sammen med konkrete erhvervsuddannelser.
Inde på Hvad kan jeg blive? præsenteres alle 240 erhvervsuddannelser, helt ned på specialeniveau. Den prioritering bygger på de fokusgruppeanalyser, der ligger til grund for hele udviklingen af web appen, hvor de unge blandt andet fortæller, at de ser for eksempel tømreruddannelsen som en selvstændig uddannelse, ikke som et speciale på træfagenes byggeuddannelse.
Nye veje ud til de unge
Portalen nytænker desuden rekrutteringen af unge brugere. Med en kontinuerlig indsats på sociale medier trækkes unge ind og aktiveres til at undersøge mere om egne interesser og uddannelser.
Ligeledes aktiveres de unge i formidlingen af uddannelserne, for de er eksperter, og projektet har derfor – sideløbende med aktivering af unge i ungepaneler – gjort en indsats for at få minimum to fra hver af de 240 uddannelser på erhvervsskolerne til at bidrage med korte film om og fra lige nøjagtig deres hverdag på skolen, i praktikken eller som ny-udlært medarbejder i en virksomhed.
Portalen henvender sig primære til unge i 8., 9. og 10. klasse. Men er også velegnet til unge, som vælger uddannelse senere på grund af omvalg eller unge, som er ledige og som er jobsøgende.
Projektdata
Projektet
Hvad kan jeg blive?
headspace Danmark
2021-2022
1 mio. kroner
PROJEKTPARTNERE
Projektet udføres af headspace Danmark med en række aktører. Besøg dem herunder.
KONTAKT
Projektejer:
Trine Hammershøy
Direktør
Det Sociale Netværk/Headspace
50 84 68 46
th@detsocialenetvaerk.dk
Projektansvarlig:
Trine Lindahl
Direktør
Protekta Aps
25 13 45 15
trine@protekta.dk
Kontakt
