Digitale Forretningsmodeller til Fremtiden
Ny læringsplatform styrker fremstillingsvirksomheders strategiske arbejde med udvikling af nye digitale forretningsmodeller.
Den globale konkurrence og den teknologiske udvikling har store konsekvenser for danske fremstillingsvirksomheder, og virksomhederne er nødt til at udvikle forretningen digitalt, hvis de vil klare sig i konkurrencen.
Men hvor udviklingen blandt B2C-virksomheder er gået hurtigt og fortsat accelererer, så har B2B-virksomheder i mindre grad implementeret digitale forretningsmodeller. Projektet har derfor udviklet, afprøve og formidlet et sammenhængende sæt af enkle systematiske metoder samt understøttende konkrete værktøjer, som trækker på de bedste eksisterende metoder og værktøjer inden for de enkelte discipliner, men som særligt fokuserer på at skabe sammenhæng og dynamiske overgange mellem forretningsstrategi, kundeanalyse, serviceudvikling, forretningsmodel, afprøvning og validering samt implementering.
Projektet har mundet ud i et online læringsrum opbygget af 12 læringsmoduler om digital forretningsudvikling, som hver beskriver en fase i processen, giver konkrete værktøjer med instruktioner, ekspertråd samt en beskrivelse af, hvordan output fra fasen kan anvendes i efterfølgende faser.
Der er derudover udviklet fire læringsmoduler med tilhørende ekspertvideoer med introduktion til centrale digitale teknologier, robotteknologi, simulering, 3D-print samt databaserede produktionssystemer.
Det online læringsrum har været velbesøgt, men vigtigere har det været, at størstedelen af de deltagende fremstillingsvirksomheder har kunne omsætte læringen til konkret udvikling. Mere specifikt har virksomhederne typisk arbejdet med hvordan digitale services og udnyttelse af data kan styrke forretningsmodellen.
Målgruppen for projektet var ledelsen i B2B-fremstillingsvirksomheder, herunder virksomheder med et uforløst potentiale for at udnytte de digitale muligheder i forretningen såvel som virksomheder, som ikke var modne eller motiverede til et helt så målrettet arbejde, men som blev vurderet til at kunne løftes til et mere parat niveau.
Projektdata
Projektet
Digitale Forretningsmodeller til Fremtiden
Teknologisk Institut
2018-2020
3,99 mio. kr.
Projektpartnere
Projektparterne udgør en fagligt solid gruppe bestående af både erhvervsmæssig ekspertise, erfaring og relevante netværk. Partnerkredsen består af Teknologisk Institut, Aarhus Universitet og Aarhus Maskinmesterskole. Besøg partnerne gennem følgende links:
Temaindkaldelse
Projektet udspringer af Industriens Fonds temaindkaldelse om nye digitale forretningsmodeller, som blev gennemført i 2017. Læs mere om denne og tidligere temaindkaldelser her på hjemmesiden.
KONTAKT
Projektansvarlig:
Jan Overgaard
Sektionsleder
Telefon: 72 20 20 22
Mail: jov@teknologisk.dk