Big Data Business Academy
Projektet ville hjælpe virksomheder til at blive bedre til at benytte Big Data i både den daglige forretning, men særligt i forbindelse med strategiudvikling.
Formålet med projektet var at skabe større strategisk bevidsthed om Big Data hos ledelsesniveauet i dansk erhvervsliv, samt at opkvalificere danske virksomheder til kommerciel udnyttelse af Big Data. Ambitionen var derfor at gøre Big Data håndgribeligt og lettere forståeligt for dansk erhvervsliv, så virksomheder kunne udnytte data som vækstdriver. Projektet er nu afsluttet.
Projektet samlede virksomheder, universiteter, medlemsorganisationer og GTS-institutter under samme tag. Mere specifikt var det CLEAN der stod bag projektet sammen med DTU, Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut. Hjørnestenen i projektet er 20 danske virksomheder fra brancher hvor der genereres store mængder data.
Metode
Projektet Big Data Business Academy bestod af fire hovedaktiviteter, der først og fremmest fokuserede på projektets 20 deltagervirksomheders arbejde med data:
- Opstart
I opstartsfasen aktiveres virksomhederne i målgruppen samt projektets udvalgte eksperter. - Konceptualisering af virksomhedserfaring
En undersøgelse af virksomhedernes udfordringer og erfaringer med Big Data danner grundlag for udviklingen af virksomhedstypologier samt læringscases og anbefalinger, der anvendes med henblik på at understøtte og kvalificere det videre forløb med virksomheder. - Virksomhedsforløb
Der gennemføres et virksomhedsforløb for hver af de deltagende virksomheder, der endnu ikke har en forretningsmodel baseret på Big Data. Formålet med dette er at eksperimentere og skabe overblik over data, samt at udvikle konkrete Big Data-løsninger og databaserede forretningsmodeller. Virksomhedsforløbet består af et efteruddannelsesprogram og en række workshops med særligt udvalgte eksperter. - Formidling og udvikling af digital platform
Der gennemføres en række ambitiøse formidlingsaktiviteter med henblik på at tilføre læring og inspiration til et bredt udsnit af dansk erhvervsliv. I den forbindelse udvikles en onlineportal og et selvhjælpsværktøj, der gennemføres en række Master Classes og ligeledes gennemføres nogle bredere formidlingsaktiviteter gennem netværk og konferencer.
Målsætning
Projektet har nedskrevet en række konkrete målsætninger for projektets forskellige tiltag, aktiviteter og berøringsflader:
- 20 virksomheder gennemfører virksomhedsforløb.
- 120 virksomheder gennemfører Big Data Business Academy Master Classes.
- 40-60 studerende involveres i udviklingsgrupper.
- 1000 virksomheder tilmeldt nyhedsbrev via online portal.
- 500 virksomhedsrepræsentanter tilmeldt events.
Projektdata
Projektet
Big Data Business Academy
OM PROJEKTET
Projektnavn:
Big Data Business Academy
Projektejer:
CLEAN
Tid:
2015-2018
Støttet med:
7,0 mio. kroner
Hjemmeside:
www.bigdataacademy.dk
TEMAINDKALDELSE
Big Data Business Academy udspringer af en temaindkaldelse om Big Data, som Industriens Fond afholdt i starten af 2015. Læs mere om denne og flere andre temaindkaldelser her:
- Temaindkaldelser
AFSLUTTENDE RAPPORT
Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport. Rapporten kan læses nedenfor.
- Læs den afsluttende rapport
KONTAKT
Projektansvarlig:
Carsten Orth Gaarn-Larsen
CEO
Telefon: 23 23 00 00
Mail: cgl@cleancluster.dk
Anders Ziegler Kusk
Projektleder
Telefon: 33 37 62 32
Mail: azk@industriensfond.dk