Skoleelever skaber kreative eksperimenter i verdensrummet

Danske skoleelever skal udtænke de eksperimenter som Andreas Mogensen kommer til at udføre med micro:bit-computere på hans kommende rumrejse.

Det landsdækkende digitale dannelsesprojekt ultra:bit når i år bogstaveligt talt nye højder. Det gøres med en ny aktivitet, som har fået navnet ultra:space.

Når European Space Agency-astronaut Andreas Mogensen til august tager ud på sin næste rumfærd til den internationale rumstation ISS, får han nemlig en micro:bit-computer med, der er modificeret til rumfart.

På den seks måneder lange rejse i rummet skal Andreas Mogensen, blandt meget andet, hjælpe danske skoleelever i alderen 9 til 14 år med eksperimenter i vægtløs tilstand indenfor fagene natur/teknologi og fysik/kemi.

Forsøgene gennemføres ved hjælp af den lille micro:bit-computer, der, helt fra begyndelsen i 2018, har været omdrejningspunktet for det store ultra:bit-projekt, som DR, Industriens Fond, Center for Undervisningsmidler og Astra, har gennemført for at øge interessen for programmering blandt børn og unge i Danmark, Grønland og Færøerne.

Siden starten for fem år siden har projektet haft fokus på at inspirere eleverne til at kode, forstå og skabe kreative løsninger med teknologi. Men også på emner som cybersikkerhed, etik og digital dannelse.

Ultra:space er en fantastisk tilføjelse til min mission. Hvis jeg kan være med til at skabe større interesse og viden om naturvidenskab og teknologi blandt børn og unge, bliver det endnu et højdepunkt i missionen. Jeg er meget spændt på at se, hvilke eksperimenter de finder på og glæder mig til at være elevernes forlængede arme i rummet,” siger Andreas Mogensen om sin medvirken i projektet.

Den forestående rumfærd med ultra:bit fortsætter DR’s lange tradition for at tænke børneindhold, dannelse og uddannelse på nye måder.

Det er jo helt fantastisk, at European Space Agency og Andreas Mogensen prioriterer at sætte fokus på børnene og vil være med til at realisere et projekt som dette sammen med DR. Det er jeg utrolig glad og taknemmelig for, fordi det kan være med til både at udvikle elevernes kompetencer og sætte deres fantasi og kreativitet i spil, så de oplever, at teknologi både kan være sjovt og relevant for dem i deres hverdag,” siger generaldirektør Maria Rørbye Rønn fra DR.

Ideen til ultra:space er udviklet i et samarbejde mellem DR, European Space Education Resource Office Denmark, Astra og Industriens Fond.

Projektet er en konkurrence, hvor de fem bedste elev-eksperimenter bliver udvalgt til, at Andreas Mogensen kan gennemføre dem vægtløst på rumstationen ISS og derudover får eleverne også mulighed for at ringe til rummet og stille ham spørgsmål i et såkaldt In Flight Call.

Jeg ser dette projekt som helt unikt. Vi har tidligere kun kunnet drømme om at komme ud i rummet. Det gør vi bogstaveligt talt nu med et sensationelt læringsprojekt, hvor DR sammen med en række partnere sætter en ny standard for, hvad vi kan, når vi indgår i partnerskaber. Vi er både bedre og kan mere, når vi går sammen,” siger Maria Rørbye Rønn.

Frem til oktober kan skoleelever og deres lærere i hele landet bruge al deres fantasi og kreativitet til at udtænke eksperimenter, som Andreas Mogensen, ved hjælp af micro:bit-computeren, kan udføre for dem i rummet.

ESA-astronaut Andreas Mogensen med en micro:bit af den type som skal med op i rummet, så danske skoleelevers forsøg kan blive udført i vægtløs tilstand.

Det kan for eksempel være at undersøge fænomener fra fysikken, hvor eleverne gerne vil finde ud af, hvad der sker, hvis et eksperiment bliver udført vægtløst i stedet for i et fysiklokale på Jorden.

Idéerne til rumeksperimenterne sendes til DR som udvælger fem af dem til at komme med Andreas Mogensen ud i rummet.

Micro:bit-computeren gøres klar til rummet

Forud for den forestående rumrejse bliver micro:bit-computeren modificeret, så den kan leve op til de ekstremt høje krav, der er for udstyr i et rumfartøj.

Det betyder blandt andet, at minicomputeren udstyres med en ’rumdragt’ i form af en kasse, der skal beskytte den under opsendelsen, og mens den er i kredsløb, ligesom dens Bluetooth-sender og mikrofon ikke må bruges under rumfærden.

Andre ændringer er, at dioder, der lyser rødt, udskiftes med grønne, da rødt lys betyder fare, når man er astronaut.

100.000 børn og unge har været med i ultra:bit

Siden ultra:bit så dagens lys i 2018 har 9 ud af 10 grundskoler i Danmark tilmeldt sig, og dermed når projektet mere end 100.000 børn. Alene fra 2020 til 2022 har 25.000 børn og 1.100 lærere deltaget i events og konkurrencer i forbindelse med projektet.

Et af de første mere spektakulære projekter var, da elever fra 4. klasse i september 2018 fik Langebro på en af Københavns mest befærdede gader til at gå op ved at programmere micro:bit-computeren til at overtage styringen af broen.

Det skete for at markere startskuddet for ultra:bit, der i første omgang var tænkt som et treårigt projekt, som skulle give landets 4. klasser en unik mulighed for at lære om kode, programmering, teknologi og digital dannelse.

Sidenhen er ultra:bit-projektet blevet forlænget og udvidet til også at omfatte elever op til 8.-klasse.

Et af de nyeste projekter fra marts i år er et undervisningsforløb til danskundervisningen, hvor lærere og elever kan blive klogere på kunstig intelligens og machine learning.

Kontakt

Mere information kan fås ved at kontakte fondens sekretariat.

Anders Brandtoft

Presse- og kommunikationschef

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.