Kun hver ottende produktionsvirksomhed anvender kunstig intelligens

Blot 13 pct. af landets produktionsvirksomheder anvender kunstig intelligens, viser nye tal fra Teknologisk Institut.

-Det er alt for få, lyder det fra Industriens Fond, som står bag AI Denmark, der gennem målrettede virksomhedsforløb fremmer udviklingen og udnyttelsen af kunstig intelligens blandt danske SMV’er.

Flere danske produktionsvirksomheder er begyndt at anvende kunstig intelligens i deres processer og produktion. Men udviklingen går fortsat trægt. I dag anvender 13 pct. af de danske produktionsvirksomheder teknologien mod 6 pct. i 2018. Det viser en ny omfattende undersøgelse af danske små- og mellemstore produktionsvirksomheders innovationsevne og anvendelse af kunstig intelligens udarbejdet af Teknologisk Institut i samarbejde med Industriens Fond. 

-Danske produktionsvirksomheder skal investere og udnytte de mange muligheder, der ligger i brugen af kunstig intelligens – både når det kommer til effektivisering og automatisering – men i høj grad også ift. innovation, siger Charlotte Kjeldsen Krarup, udviklingsdirektør i Industriens Fond.

Større virksomheder er længere fremme

Undersøgelsen er baseret på 1.274 interview i foråret 2022. Den viser samtidig en klar sammenhæng mellem virksomhedernes størrelse og anvendelsen af kunstig intelligens:

Blandt virksomheder i produktionsbranchen med under 10 ansatte er det 9 pct. af virksomhederne, som anvender kunstig intelligens, mens 26 pct. anvender teknologien blandt virksomheder med 100-249 medarbejdere.

-Også de små virksomheder skal op i gear, og vi skal have gjort op med forestillingen om, at brugen af kunstig intelligens og ny teknologi alene er forbeholdt store koncerner med flere ressourcer. Virkeligheden er den, at kunstig intelligens er et middel til at skabe værdi både i produktionen, i administrationen og i innovation af nye produkter. For den enkelte virksomhed handler det mest af alt om at komme i gang. Det er præcis det, AI Denmark kan inspirere til, siger Charlotte Kjeldsen Krarup.

Større innovationskraft hos teknologiorienterede virksomheder

Undersøgelsen viser desuden, at de fremstillingsvirksomheder, der anvender kunstig intelligens, på alle punkter er mere innovative. Blandt de virksomheder, som benytter teknologien, har 77 pct. introduceret nye produkter i løbet af de seneste tre år.

Til sammenligning er tallet 63 pct. for de fremstillingsvirksomheder, som ikke anvender teknologien.

-Forskellen skal ses i lyset af, at de virksomheder, som anvender kunstig intelligens, er på forkant med den teknologiske udvikling. Det er særligt de lidt større SMV’er, som arbejder med kunstig intelligens, og som også generelt viser sig at være mere innovative, lyder det fra Anne-Lise Høg Lejre, divisionsdirektør på Teknologisk Institut, og tilføjer:

I de større industrivirksomheder vil det snarere blive normen end undtagelsen, at der anvendes kunstig intelligens. Når væksten fremover vil accelerere, er forklaringen, at selvom det er komplekst at udvikle kunstigt intelligente systemer, så er det ikke nødvendigvis komplekst at anvende systemerne – og den teknologiske udvikling viser, at der er rigtig mange løsninger på vej.

Kaffevirksomhed fik hjælp til at komme i gang

En af de virksomheder, som har taget hul på arbejdet med kunstig intelligens, er kaffeproducenten BKI, som har deltaget i et virksomhedsforløb hos AI Denmark og fået hjælp af Teknologisk Institut til at transformere sin indkøbsproces og produktion af råkaffer. Ved hjælp af AI er det nu i højere grad algoritmer, der er med til at give kaffen den rette smag.

På den måde kan virksomheden spare penge, ligesom man har fået mere fleksibilitet i indkøbsprocessen og produktionen, da man ikke længere er afhængig af at kunne importere bestemte typer råkaffe fra bestemte regioner. 

-Vi har nu mulighed for at lade algoritmer hjælpe os med at lave de samme smagsprofiler på kaffen, men på baggrund af andre typer af sammensætninger, end vi traditionelt har benyttet, siger Casper Rasmussen, indkøbschef hos BKI Kaffe.

-På den måde har kunstig intelligens virkelig bidraget til at styrke vores forretning, men vi ser det kun som første skridt i vores rejse med kunstig intelligens, fortsætter han.

BKI Kaffe er samtidig en af fem virksomheder, som er med i opløbet om at vinde Industriens Fonds AI-pris på 200.000 kr., som uddeles i dag ved Innovationsfestivalen i Vejle, og som går til en virksomhed, der har vist sig som frontløber i anvendelsen af kunstig intelligens.

Fakta om undersøgelsen: 

Undersøgelsen er baseret på 1.274 interview i foråret 2022, og resultaterne giver bl.a. små og mellemstore industrivirksomheder mulighed for at benchmarke deres egen innovation i forhold til andre virksomheder på Innovationstesten på virksomhedsguiden.

Undersøgelsen produktionsvirksomheders innovationsevne og anvendelse af kunstig intelligens er udarbejdet af Teknologisk Institut som et led i projektet Innovation Benchmark, som gennemføres af Teknologisk Institut, Copenhagen Business School og Syddansk Universitet.

Industriens Fonds står bag projektet. Over 2.000 produktionsvirksomheder har deltaget i undersøgelsen i perioden 2018-2022. Hele rapporten kan tilgås her.

Fakta om AI Denmark og Industriens Fonds AI-pris:

AI Denmark er et landsdækkende initiativ, der inspirerer og hjælper SMV’er inden for produktions- og serviceindustrien med at komme hurtigere i gang med at udnytte data og værktøjer inden for kunstig intelligens i deres digitale omstillingsproces. 

Projektet er finansieret af Industriens Fond og drives af Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet og IT-Universitetet. 

Hvert år uddeles Industriens Fonds AI-pris på 200.000 kr. til en af virksomhederne i AI Denmark, som har vist sig som en frontløber i anvendelsen af kunstig intelligens. I 2022 finder kåringen sted ved Danish AI Award, der afholdes den 25. august under Innovationsfestivalen i Vejle.  

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv opdateret om seneste nyt fra Industriens Fond.