Ekspert: Kriseledelse er hverdagsledelse

Kim Klyver

Kim Klyver

Vi skal ikke tale om kriseledelse, men hverdagsledelse. Sådan lyder budskabet fra professor Kim Klyver fra Syddansk Universitet, der mener, at resiliens, agilitet og kriseparathed skal være en naturlig del af enhver moderne virksomhed – og så kan SMV’erne med fordel tage ved lære af 80’ernes tv-seriehelt MacGyvers evne til at komme styrket ud af umulige situationer.

Sammen med kollegaen Suna Løwe Nielsen har Kim Klyver skrevet bogen ‘Store kriser – parathed og strategier i danske virksomheder’  

– Vi har gennem Ã¥rtier opfattet kriseledelse som ledelse i undtagelsestilstande. Deraf ogsÃ¥ forstÃ¥elsen af, at nÃ¥r krisen raser, sÃ¥ skal man hive et særligt undtagelsesværktøj frem, man sÃ¥ i øvrigt ikke bruger ellers, siger Kim Klyver og peger pÃ¥, at vi stÃ¥r midt i et paradigmeskifte nu:

– Vi kigger ind i en helt ny og udfordrende æra, hvor krise er en normal- og ikke en undtagelsestilstand. Vi kommer til at se flere kriser, der vil ramme samtidigt og som vil forstærke hinanden. Det kalder pÃ¥ nye, agile handlemønstre i virksomhederne.

COVID-19-krise, klimakrise, nedbrud i forsyningskæderne og energipriser på himmelflugt. Og ikke mindst en ny geopolitisk virkelighed med krig i Ukraine, der for alvor vil rokke fundamentet markant under erhvervslivet. Alt sammen vilkår, som virksomhederne nu skal tilpasse sig.

– Den globalisering, der har gjort os rige vil blive reduceret kraftigt. Samarbejde pÃ¥ tværs af lande vil blive ændret markant og præget af protektionisme og nationalisme. Her er agilitet og robusthed nye nøgleord, hvor det for ganske kort tid siden handlede om effektivisering og lean, siger Kim Klyver.

Tre gode råd til at skabe den kriseparate virksomhed

Men hvordan skaber man så en kriseparat virksomhed, og kan man i sidste ende overhoved forberede sig på det uventede? Ja, mener Kim Klyver – men svaret ligger ikke i de klassiske beredskabsplaner, som lejlighedsvist kan hives op ad skuffen.

– Hele den planlægningstilgang er forkert, for den hæmmer handlekraft og agilitet. Tværtimod er det strukturerne i virksomhederne, der skal ændres.

Helt konkret skal der sættes ind tre steder:  

  • Finansiel kriseparathed: Virksomheder skal blive bedre til at ’gemme’ til dÃ¥rligere tider og sikre likviditet. Det kommer man ikke udenom.
  • Organisationsparathed: Der kan med fordel luges ud i strukturer og hierarkier i virksomhederne. Man mÃ¥ ikke blive for afhængig af enkeltpersoner. Giv mere beslutningskompetence og handlekraft til medarbejderne, sÃ¥ der sikres en bedre balance mellem autonomi og kontrol. Det sikrer fremdrift og fordrer innovation.
  • Kulturel parathed: Den tager længere tid – men ikke desto mindre er den vigtig. Hver eneste dag skal der stilles skarpt pÃ¥ en mulighedskultur i virksomheden. SÃ¥ man understøtter et mindset, hvor der fokuseres mere pÃ¥ muligheder end pÃ¥ farer, nÃ¥r der er krise.  

MacGyvermindset i virksomhederne

Det sidste vil Kim Klyver gerne uddybe og hiver tv-figuren MacGyver ind i samtalen:

– Ham kunne virksomhederne med fordel lære af. For det at omstille sig kræver ikke nødvendigvis flere ressourcer. MacGyver kunne komme ud af de mest umulige situationer ved at kombinere de redskaber, han allerede lÃ¥ inde med, pÃ¥ nye mÃ¥der. Han pÃ¥tog sig aldrig en offerrolle, men holdt konstant fokus pÃ¥ nye muligheder, siger Kim Klyver.

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget

– I forbindelse med COVID-19-pandemien blev der hurtigt tegnet et billede af, at ’erhvervslivet bløder’. Men vores forskning viste faktisk, at ja, 38 pct. af de mindre virksomheder var pÃ¥virket negativt – men der var ogsÃ¥ mange, der oplevede fremgang. Især fordi de udnyttede det, at boldene var kastet op i luften til at skabe ny forretning, siger Kim Klyver og understreger, at det ogsÃ¥ er i krisetider, de bedste ideer opstÃ¥r.

– Midlertidige løsninger bliver ofte permanente løsninger, og nogle af de mest succesfulde virksomheder er vokset ud af en krisetid, slutter Kim Klyver.

Industriens Fond har søsat en stribe projekter, der understøtter danske virksomheders strategiske arbejde med robusthed – læs mere herunder.

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.