Danske universiteter skal tænke mere kommercielt
En ting er at fremme innovation i de danske universitetsmiljøer. Noget andet er at omsætte den innovation til virksomheder, der skaber vækst og konkurrenceevne. Mens det går godt med det første, skal vi blive bedre til det sidste.
21. november 2023 / Iværksætteri
Af Thomas Hofman-Bang, direktør, Industriens Fond
Regeringen er på trapperne med en ny iværksætterstrategi, og den er længe ventet. For skal Danmark gøre sig gældende i den internationale konkurrence, skal vi blive bedre til at skabe videnstunge virksomheder, der sætter dansk innovation på verdenskortet.
Et godt sted at starte er forskningsmiljøerne. Danmark er kendt for forskning af høj kvalitet, der trækker international anerkendelse. Vi har tradition for bæredygtighed, der understøtter skabelsen af nye, grønne teknologier.
Men de teknologier skal på markedet hurtigere – helst allerede i den spæde fase. Det er en forudsætning for at vinde markedsandele i det teknologiske kapløb, der foregår nu.
Forskning og forretning skal gå hånd i hånd
Derfor skal en kommende iværksætterstrategi også have fokus på aktivt at fremme skabelsen af såkaldte spin-outs fra universiteterne – nye virksomheder, der udspringer direkte fra forskningsinstitutionerne.
De bibringer ny teknologi til erhvervslivet, styrker udviklingen af produkter og tjenester, og de løfter den videnskabelige ekspertise, der fastholder talentfulde forskere i landet.
Nyt? Nej.
Brobygning mellem universitet og erhvervsliv har altid været vigtigt. Men når viden er vores vigtigste ressource, og ny teknologi står til at revolutionere det globale marked, bør kommercialisering af forskning være et langt større succeskriterium på universiteterne, end det er i dag.
Vi mangler en samlet innovationsstrategi
Tilbage i 2019 kom det internationale panel for vidensbaseret forskning med ti anbefalinger til, hvordan Danmark kunne blive bedre til at skabe forretning med forskning – de anbefalinger er ikke blevet mindre aktuelle, og en hovedkonklusion her er, at Danmark mangler en innovationsstrategi, der sætter retning og dyrker et mere kommercielt mindset på universiteterne.
Men det handler ikke kun om flere, nye virksomheder – der er også stort potentiale i at løfte konkurrenceevnen i de etablerede virksomheder med tilførsel af ny teknologi.
Dertil får man som forskningsbaseret virksomhed ikke bedre testfaciliteter end dem, der er i virksomhederne. De har indsigten i, hvilke opfindelser, der er værdiskabende, og hvad der efterspørges.
Det er en synergi, der næppe kan betegnes som andet end en win-win!