Australian Bodycare: Klimaområdet vedkommer alle i virksomheden

Produktionen på Australian Bodycare er i færd med at blive mere klimavenlig.

Produktionen på Australian Bodycare er i færd med at blive mere klimavenlig.

Det er afgørende, at klimaområdet forankres i topledelsen fra begyndelsen, mener CEO i Australian Bodycare, Jan Kruse Hansen.

Tilbage i foråret havde Australian Bodycare workshop, hvor formålet var at få kortlagt, hvad de allerede gør på de forskellige områder indenfor ESG, og hvor de kunne optimere. Virksomheden, som producerer og udvikler problembaseret hudplejeprodukter til hele Europa, blev etableret i 1990 og dens produkter finder du på hylderne hos blandt andet Matas og Apoteket. 

“Hele arbejdet med ESG, og hvordan vi helt specifikt reducerer vores CO₂-aftryk, er for hele ledelsen ekstremt vigtigt. Det er en kompleks problemstilling, som berører hele værdikæden. Både salg og marketing men også helt ud til, hvordan vi distribuerer det til kunderne. Når det er relevant for alle, skal alle forskellige afdelinger kunne forstå det,” indleder Jan Kruse Hansen, CEO & CO-Owner hos Australian Bodycare.

“Vi ser det ikke som en ren compliance-øvelse – tværtimod. Vi ser det som en strategisk indsats, der kun gør os mere konkurrencedygtige.”

“Hvorfor er I så mange med på mødet?”

Sådan lød spørgsmålet fra Australian Bodycares klimarådgiver SustainX  første gang, virksomheden loggede på over Teams til en konsultation.  

“Vi sad fem mand høj, og det var tydeligt, at de ikke var vant til, at der var så mange fra virksomhedens øverste lag, som prioriterede det,” smiler Jan Kruse Hansen.

“Men det var fedt! Det gav en god energi, at alle fra ledelsen var med, og vi fik efterfølgende sammensat en god to do liste, hvor alle fik hvert deres ansvarsområde. Klimaklar Produktionsvirksomhed er et rigtig godt forløb; ambitiøst men stadigvæk i et rigtig godt tempo og super pragmatisk.”

Én klimaberegning af gangen tættere på et klimaregnskab 

Helt konkret gennemgik Australian Bodycare alle de ting, den vestfynske virksomhed allerede gør indenfor ESG-området. 

I forhold til E’et (environmental) har Australian Bodycare et stort fokus på at reducere bruget af emballage på deres cremer. Her har de blandt andet udskiftet femlags plasttuber med etlags og dermed minimeret dobbeltemballering i form af æsker.

I forhold til S’et (social) har virksomheden for eksempel ansatte under uddannelse eller har folk i arbejdsprøvning. Desuden har de også en del beskyttede værksteder under kommunen.

“Da vi var færdige med at brainstorme, kunne vi se, at vi gjorde en del på bæredygtighedsområdet. Men et decideret overblik over vores CO₂-udledninger manglede vi på daværende tidspunkt. Derfor tilmeldte vi os Klimaklar Produktionsvirksomhed,” fortæller Jan Kruse Hansen.

“For os var det også fedt at bare få en forståelse for, hvad det hele handler om og forstå sproget indenfor den her agenda for eksempel med modulet ‘Klimadagsorden’. I Klimaklar Produktionsvirksomhed blander man teori med praksis, som er en super måde at lære på. Nu har vi vores klimaberegninger og er et skridt tættere på et fuldendt klimaregnskab.”

Hvis I også vil have styr på jeres klimaregnskab, er der hjælp at hente her

Aktuelt

Nyhed

24. juli 2024

Grøn omstillling: “Vi skal gøre det bedre”

Nyhed

17. juli 2024

Kaffeproducent gør biodiversitet til en forretningsfordel

Nyhed

17. juli 2024

Kaffeproducent vil hjælpe dyr og træer tilbage

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.