Biodiversitet skal handle mere om muligheder end om myter
I takt med at miljø- og klimatiltag fylder mere i danske virksomheders forretningsmodeller, er også biodiversitet begyndt at spille en vigtig rolle på tværs af dansk erhvervsliv. Men arbejdet med biodiversitet præges ofte mere af myter end af vækstmuligheder.
28. oktober 2024 / Bæredygtig produktion
På trods af de udfordringer og myter, der omgiver arbejdet med biodiversitet, er der en stærk vilje og interesse blandt danske virksomheder for at bidrage til naturens bevarelse.
Men mange virksomheder møder høje barrierer i forhold til at komme i gang med biodiversitetsarbejdet. Det kan stå i vejen for nye initiativer og øget engagement. Men måske er der mest af alt tale om fortænkte forhindringer?
”Vi hører især om tre forhindringer, der står i vejen for virksomhederne. Mange tror at det er svært at identificere virksomhedens største biodiversitetspåvirkninger, og så tror de, at effektive tiltag er umulige at udvikle og at måling af resultaterne er udfordrende,” fortæller innovationsdirektør Jacob Fjalland fra WWF Verdensnaturfonden og fortsætter:
”Det er ikke så komplekst og uoverskueligt, som vi hører, at mange virksomheder synes. Det er bare at gå i gang og ikke lade sig lamme. Der findes allerede værktøjer, som hjælper virksomheder med at vurdere og håndtere deres biodiversitetsaftryk, så det handler mest af alt om at komme i gang. Selvfølgelig kommer man ikke i mål i morgen, men man kan sagtens komme godt i gang, også med de mest væsentlige påvirkninger og afhængigheder og så høste nogle gevinster og erfaringer undervejs i arbejdet.”
Konkrete eksempler inspirerer
Blandt både små og mellemstore virksomheder i Danmark er der flere, som har arbejdet med biodiversitet i mange år efterhånden.
Og i takt med at biodiversitet er kravlet højere og højere op på bæredygtighedsdagsordenen i dansk erhvervsliv, så får flere øjnene op for de gode virksomhedseksempler, der findes herhjemme.
”Det er virkelig inspirerende at følge med i, hvordan virksomhederne går foran for at finde løsninger på forskellige udfordringer gennem vigtige biodiversitetsindsatser. Jeg tror helt bestemt, at der med gode beretninger kan blive sået nogle frø rundt omkring i andre virksomheder. Og de frø kan bane vejen for, at man endnu flere steder kommer i gang med biodiversitetsarbejdet. Så jeg håber helt klart, at man i mange virksomheder tænker, at hvis de andre kan, så kan vi også,” siger projektleder Pernille Vesterløkke fra Care4Nature og peger samtidigt på, at der allerede er flere steder at få hjælp, hvis man som virksomhed vil i gang med mere målrettede biodiversitetsindsatser.
For eksempel har virksomhederne KLS PurePrint, Ege Carpets og dbramante1928, fortalt om de erfaringer som de har opnået fra deres arbejde med biodiversitet i værdikæderne og i produktionen.
Og netop den form for videndeling og erfaringsudveksling er med til at inspirere andre.
”Vi vil jo i bund og grund alle sammen det samme, så det er altid givende at høre andres erfaringer og perspektiver. Det handler om at give naturen gode betingelser, og det gør vi bedst ved at dele viden med hinanden,” lyder det fra bæredygtighedsdirektør Sidsel Lundtang Rasmussen fra SproutWorld, som selv har igangsat projektet Giv Naturen Plads i partnerskab med deres lokale nabo Hotel Scandic Sydhavnen. Et projekt, hun tror på kan skaleres, og som kan hjælpe andre med at komme i gang.
Viden og værktøjer til dansk erhvervsliv
Netop videndeling er et nøgleord i den biodiversitetsindsats som Dansk Industri, WWF Verdensnaturfonden og Industriens Fond i fællesskab har foldet ud på tværs af dansk erhvervsliv.
”Andre virksomheders erfaringer er meget efterspurgte, og derfor har vi samlet 27 gode eksempler med film og artikler i et online inspirationsunivers, hvor der også ligger hjælp i form af webinarer, værktøjer og meget andet,” siger Didde Rishøj, der er chefkonsulent hos Dansk Industri og har stået i spidsen for den fælles indsats.
Indsatsen har blandt andet fokuseret på biodiversitet som en forretningsfordel og på behovet for at udvikle en målrettet strategi på området.
Og så har projektet også stillet skarpt på emner som værdikæder, rapportering, medarbejderengagement, kommunikation og partnerskaber – alt sammen med biodiversitet og øget konkurrenceevne for øje.
”Helt grundlæggende har vi villet skabe et fælles sprog og nogle overordnede rammer, der hjælper virksomhederne med at arbejde konstruktivt med biodiversitet på både strategisk og operationelt plan med udgangspunkt i deres forretning. Ambitionen har hele tiden været at integrere biodiversitetsindsatserne i virksomhedernes forretningsudvikling, så de kan udnytte de fordele, der følger med. Derfor har vi samlet viden, idéer og erfaringer fra danske og udenlandske virksomheder, der kan bruges som inspiration og gode eksempler,” siger Anders Ziegler Kusk, der er leder af Industriens Fonds program for bæredygtig produktion.
Aktuelt
Kontakt
Mere information kan fås ved at kontakte fondens sekretariat.