Sales and Operations Planning
Projektet ville øge konkurrencekraften i mindre danske virksomheder gennem implementering af tværgående Sales & Operations Planning processer.
Sales and Operations Planning (S&OP) er et uudnyttet potentiale blandt mange danske virksomheder – særligt hos de små og mellemstore. Ofte er der en tendens til at virksomhederne lægger for meget fokus på teknologi og for lidt på mennesker og procesdesign.
Det ville det nærværende projekt ændre på ved at implementere S&OP-processer i små og mellemstore danske virksomheder, således at der kunne findes en veldefineret proces, der passer til udbud og efterspørgsel, og som leverer det nødvendige beslutningsgrundlag til virksomhedens ledelse. På den måde kunne der træffes rettidige og relevante beslutninger om produktionsmængder og nødvendig kapacitet. Projektet er nu afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport.
Projektet henvendte sig til topledelser og mellemledere fra salgs- og driftsafdelinger i danske virksomheder, samt medarbejdere med relation til S&OP i danske industrivirksomheder.
Projektet udførtes i samarbejde med Dansk Indkøbs- og Logistik Forum, New Core, Business Danmark og DI – Dansk Industri.
Metode
Projektet indeholdte fire afgrænsede faser, der dog hænger sammen med hinanden:
-
1. fase: Best practices af S&OP-implementering
Denne fase vil afdække de 3 P’er (process, people & performance) for hver virksomhed. Fasen vil blive gennemført gennem personlige interviews med deltagere fra både salget og driften, samt med sekundært materiale om S&OP-processerne fra virksomhederne.
-
2. fase: S&OP-implementeringsforløb
Denne fase indeholder studier af S&OP-implementeringsforløb i 10 virksomheder. For hvert virksomhedsforløb vil der være tale om én måneds forberedelse og dernæst et 3-måneders pilotforløb, og vil bestå i orientering om S&OP for topledelsen og medarbejdere.
-
3. fase: Undersøgelse
Fasen består af en spørgeskemaundersøgelse, der har til formål at afdække udbredelsen af S&OP i Danmark, herunder at identificere årsager til, hvorfor S&OP anvendes eller ikke anvendes; drivkræfter og barrierer.
-
4. fase: Videnspredning
Denne afsluttende fase består i afholdelse af to halvdagskonferencer, hvor projektets samlede resultater formidles. Projektet vil offentliggøre videomateriale om hele forløbet sammen med et antal praksisrettede artikler og udviklede værktøjshæfter.
Målsætning
Projektet havde en forvent om at øge opmærksomheden på, hvorledes konkurrencekraften forbedres i danske industrivirksomheder gennem S&OP. De deltagende virksomhederne ville dertil opnå forbedret performance i form af øget markedsforståelse og leveringsevne samtidig med et reduceret omkostningsforbrug til gavn for innovation og vækst.
VIDEOER
Projektet har udgivet fire videoer, der sætter fokus på, hvad Sales and Operations Planning er, og hvordan man som virksomhed kan bruge metoden til at skabe profit, udvide eller effektivisere sine processer. Videoerne kan ses nedenfor, hvor projektet løbende udgiver videoer.
Video 1: Koncept
I den første video kan du høre om, hvad S&OP-konceptet går ud på, og hvordan det kan hjælpe virksomheden med at minimere investeringer og skabe størst mulig profit.
Video 1: Koncept I den første video kan du høre om, hvad S&OP-konceptet går ud på, og hvordan det kan hjælpe virksomheden med at minimere investeringer og skabe størst mulig profit.
Video 2: Værdikæden Denne video handler om, hvordan værdikæden i virksomheden koordineres i S&OP-processerne, således at det er så effektivt som muligt.
Video 3: Krisehåndtering Denne video sætter fokus på, hvordan man kan håndtere de kriser, der kan opstå for medarbejderne, når virksomheden er under forandring og vokser sig større.
Video 4: Teknologi er en anden dimension, som er vigtig i forhold til S&OP-arbejdet. I denne video fortælles der, om hvordan teknologi, herunder Big Data, kan være med til at sikre virksomhedens profit.
Projektdata
Projektet
Sales and Operations Planning
OM PROJEKTET
Projektnavn:
Sales and Operations Planning
Projektejer:
Syddansk Universitet
Tid:
2016 – 2018
Støttet med:
3,23 mio. kroner
Hjemmeside:
Sales And Operations Planning
videoer
Projektet har udgivet en miniserie med fire videoer, der handler om, hvad S&OP er, og hvordan man generelt kan gøre brug af metoden, når en virksomhed skal vækste, udvide eller effektiviseres. De fire videoer kan ses på YouTube gennem nedenstående link
BESØG PARTNERNE
AFSLUTTENDE RAPPORT
Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i to afsluttende rapport. Rapporterne kan læses nedenfor.
KONTAKT
Projektansvarlig:
Jan Stentoft
Professor, Ph.d.
Telefon: 65 50 13 70
Mail: stentoft@sam.sdu.dk
Morten Mommsen
Projektleder
Telefon: 33 37 62 09
Mail: mm@industriensfond.dk