Det kræver gode ledere at vinde kunder på det globale marked

Danske virksomheder kan blive bedre på den internationale scene ved at styrke organisationens ledelseskompetencer på tværs af kultur, tid og sted.
Danske virksomhedsledere skal evne at udnytte mulighederne på det globale marked. Det kræver leadership skills og derfor har Industriens Fond og Dansk Industri udarbejdet en særlig håndbog om globale ledelseskompetencer.
Den har – sammen med forskellige konferencer og træningsforløb – bidraget til at styrke danske virksomheders konkurrenceevne ved at stille effektive udviklings- og uddannelseskoncepter til rådighed for virksomhederne og deres ledere.
Målrettet leadership leder til vækst
Det samlede initiativ Global Leadership Competences er i dag forankret hos brancheorganisationen Dansk Industri og har som formål at identificere de kritiske ledelseskompetencer, som danske virksomheder og deres ledere skal beherske for at opnå succes i en global kontekst.
Indsatsen udvikler sig løbende for hele tiden at skabe aktuelle og relevante udviklings- og uddannelseskoncepter til gavn for virksomhedernes ledelsesudvikling.
Teori og praksis
Der er i projektet et stærkt fokus på at skabe bro mellem forskningsbaseret viden og og virkelighedens praksis.
Unikt for projektet er således dets organisering, og den måde hvorpå der genereres ny viden, samt hvordan denne viden omsættes til værdiskabende kompetencer i virksomhederne.
Selvom projektet formelt er forankret i Dansk Industri, så bygger Global Leadership Competences også på en masse viden og input fra Copenhagen Business School, en række danske virksomheder, samt organisationer der arbejder internationalt med blandt andet leadership skills.
Anvendelig viden
Parallelt med sine praktiske aktiviteter i dansk erhvervsliv har Global Leadership Competences udgivet en række faglige rapporter med værktøjer, metoder, viden samt gode råd til virksomheder, der vil skabe stærkere globale ledere.
I den første rapport defineres nogle ledertyper og derudover tilvejebringer rapporten også fire gode råd til globale ledere.
Den anden rapport har mere form som en håndbog for global leadership og er udviklet i et stærkt samarbejde mellem en række virksomheder og forskere, der i fællesskab har skabt nogle praktiske og brugervenlige værktøjer, der kan bistå danske erhvervsledere til at lede deres virksomheder globalt. nedenfor.
Relaterede projekter

DefenceTech Denmark
Internationalisering

Beyond Nordic
Internationalisering

Female Leadership Academy
Internationalisering

Virksomhedsberedskabet
Internationalisering

IGNITE Denmark
Internationalisering

Space Commercialisation Denmark
Internationalisering
Projektdata
Projektet
Global Leadership Competences
Dansk Industri
2010-2018
5,6 mio. kroner
Internationalisering
Industriens Fond arbejder målrettet med at internationalisere dansk erhvervsliv, så ledere i de danske virksomheder i højere grad kan hente viden hjem, tiltrække talenter og eksportere globalt.
Kontakt
