Stærke ledere løfter væksten
Projektet vil hjælpe virksomheder med at overkomme de ledelsesmæssige udfordringer i forbindelse med en ejerskifteproces.
Formålet med projektet var at styrke ledelsen i ejerledede virksomheder før og efter et ejerskifte. Med det udgangspunkt vil projektet fokusere på ledelse ved ejerskifte og blandt andet udpege ledelsesmæssige udfordringer, der går helt fra den tætte ledelse, hvor medarbejderne ofte er vokset op med ejerlederen og over mod en ansat eller ny ledelse uden fælles historik eller relationer.
Den viden har været værdiskabende, når virksomheder har overvejet at overlade ledelsen til andre. Og den er også relevant for den nye leder.
Projektet har arbejdet med små og mellemstore danske virksomheder, som er eller har været ejerledede. Konkret har der været tale om ejerlederne selv, virksomhedens bestyrelse, samt potentielle bestyrelsesmedlemmer i danske ejerledede virksomheder. Derudover også de ansatte i virksomhederne, samt rådgivere omkring virksomhederne.
Projektet bestod af to overordnede hovedaktiviteter, der hver især kan inddeles i kategorierne viden, værktøj og dialog.
Første hovedaktivitet i ledelse ved ejerskifte:
Viden: bestyrelsesarbejde i ejerledede virksomheder. Projektet afdækkede, i hvilken udstrækning bestyrelser medvirker til at styrke ledelsen i SMV’er før og efter et ejerskifte.
Værktøj: beslutningstræ til vurdering af, hvornår en virksomhed skal have en bestyrelse, og hvilke betingelser der skal være til stede.
Dialog: seminarer ved regionale ’bestyrelsesakademier’ målrettet ejerledere og bestyrelser.
Anden hovedaktivitet i ledelse ved ejerskifte:
Viden: ledelsesstile i ejerledede virksomheder. En undersøgelse af personaleomsætning (før og efter et ejerskifte), jobskabelse og nedlæggelse samt virksomhedens økonomiske nøgletal med henblik på at analysere, hvordan personalet reagerer på skiftet i ledelse og ledelsesstil.
Værktøj: model for hvorledes ledelsesmetoder har indvirkning på nøglevariable som indtjening, vækst og investeringer i virksomhederne.
Dialog: formidling baseret på cases for ledelsesmetoder.
Projektet har bidraget til, at danske virksomheder kan udnytte den enorme viden, der ligger i analyserne af danske virksomhedsdata til at forøge konkurrenceevne, vækst og profitabilitet blandt ejerledede virksomheder i Danmark.
Effekten bliver målt på, om de virksomheder, der anvender beslutningstræet eller tager kurser, angiver, at de får viden, der får dem til at arbejde videre med udvikling af ledelse.
Projektdata
Projektet
Ledelse ved ejerskifte
Center for Ejerledede Virksomheder
2016-2019
2,0 mio. kroner
FAKta
Projektet er en integreret del af arbejdet hos Center for Ejeredede Virksomheder.