Gateway to India’s Smart Cities

Arkiveret
Internationalisering

Projektet skal ruste danske virksomheder til at eksportere smart city-løsninger til Indien.

Der er store eksportmuligheder for danske virksomheder i store vækstøkonomier som eksempelvis Indien. Disse muligheder har dansk erhvervsliv endnu ikke formået at udnytte til fulde og derfor sakker Danmarks eksport til disse lande bagud, når der sammenlignes med en række andre EU-landes eksport.

Formålet med projektet var at hjælpe danske virksomheder til at opnå eksportsucces til Indien. Landet efterspørger specifikt produkter og løsninger inden for blandt andet cleantech, som kan leveres af danske virksomheder. De indiske myndigheder gennemfører i disse år et ambitiøst byudviklingsprogram, kaldet ”100 Smart Cities”. Programmet bidrog til opdateringen af indiske storbyer, så de bliver mere bæredygtige og bedre kan ruste sig til den voldsomme vækst, der er sket i de foregående år og som ventes at fortsætte mange år endnu.

Som led i byudviklingsprogrammet havde indiske myndigheder afsat millioner af kroner til indkøb af nye løsninger. Ved at synliggøre, dissekere og formidle det indiske byudviklingsprogram ”100 Smart Cities” til dansk erhvervsliv, var målet, at flere danske virksomheder kunne blive seriøse bejlere til at vinde de mange udbud, der var forventet at komme fra de indiske myndigheder i den efterfølgende tid.

Projektet ”Gateway to India’s Smart Cities” henvender sig til små og mellemstore danske virksomheder, hvis produkter og ydelser passer til det indiske byudviklingsprogram. Målsætningen var, at 45 virksomheder kommer til at deltage i projektet og på baggrund af disse 45 forløb blev der udviklet en model, der kan overføres til andre danske virksomheder, der har mod på at kaste sig ud i den komplicerede udbudsproces der knytter sig til det indiske byudviklingsprogram.

Projektet blev udført af Asia House i samarbejde med Innovation Centre Denmark i Indien og rådgivningsvirksomheden Quercus Group.

METODE 

Projektet bestod af følgende aktiviteter: 

  • Vidensopbygning: 

    Projektet kortlagde hvilke internationale modeller og erfaringer der allerede findes og kortlægger desuden aktuelle udbud fra Indiens ”100 Smart Cities”-program. 

  • Kapacitetsopbygning: 

    Projektet afholdte en workshop, hvor formålet var at opbygge de deltagende virksomheders kapacitet til at indgå i udbudsprocesser under det indiske byudviklingsprogram. Endvidere skulle virksomhederne på delegationsrejse til relevante destinationer i Indien, for at besøge de lokale myndigheder, potentielle partnere og se eksempler på eksisterende smart city-projekter. Afslutningsvis i denne aktivitet deltog virksomhederne i endnu en workshop, hvor de skulle færdiggøre en ”go-to-market”-strategi, for at indgå i konkrete udbud i Indien. 

  • Implementering: 

    I denne aktivitet forberede virksomhederne og indgav en ansøgning på udbud under det indiske byplanlægningsprogram. 

EFFEKT

For at dansk erhvervsliv kan kapitalisere på de store forretningsmuligheder, der eksisterer i Indien, kræver det viden og kapacitet til at indgå i offentlige udbudsprocesser. Projektet mundede ud i en model, der kan være et brugbart redskab for øvrige danske virksomheder, når de skal analysere hvilke strategiske beslutninger, der kan styrke virksomheden til at indgå i et udbud i Indien.

Der blev opstillet følgende succeskriterier for projektet: 

  • 15 procent af de deltagende virksomheder skal ved projektets afslutning have deltaget i en specifik ansøgning på et udbud under det indiske byudviklingsprogram. 

  • Udviklingen af en kvalificeret og let anvendelig dansk model, som beskriver de centrale beslutninger og analyser, en dansk virksomhed bør træffe og gennemføre i sin strategiske planlægning af, hvordan den skal tilgå en udbudsmulighed under det indiske byudviklingsprogram. 

  • Centrale aktører har ved projektets afslutning tilkendegivet interesse i at se en videreudvikling af projektet, metoderne og resultaterne. 

Projektdata

Projektet

Projektnavn:
Gateway to India’s Smart Cities

OM PROJEKTET

Projektnavn: 
Gateway to India’s Smart Cities

Projektejer: 
Asia House

Tid: 
2017-2018

Støttet med: 
1,1 mio. kroner

Hjemmeside: 
Smart City India

RAPPORT

Projektet har udgivet en praksis guide, som er baseret på projektets erfaringer og resultater. Guiden kan tjene som et værdifuldt værktøj for danske virksomheder til at forstå de store eksportmuligheder i Indien samt hvilke strategiske beslutninger, der kan styrke virksomheden til at indgå i et udbud i Indien. Rapporten kan læses nedenfor.

BESØG PARTNERNE

Projektet udføres af Asia House i samarbejde med Innovation Centre Denmark i Indien og rådgivningsvirksomheden Quercus Group. Besøg partnerne her:

AFSLUTTENDE RAPPORT

Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport. Rapporten kan læses nedenfor.

KONTAKT

Projektansvarlig:
Susanne Rumohr Hækkerup
Direktør
Telefon: 35 26 56 11
Mail: srh@asia-house.dk 

Projektansvarlig Industriens Fond:
Nanna Nyholm
Projektleder
Telefon: 33 37 62 06
Mail: nn@industriensfond.dk

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.