Digital-Reality
Projektet havde til hensigt at øge kendskabet til XR-teknologier og indfri teknologiernes potentiale, der rettede sig mod effektivisering og forbedring af produktionen samt muliggøre nye typer services til kunder.
Projektet www.Digital-Reality.dk ville derfor udbrede kendskabet til de muligheder der lå i VR, AR og MR, herigennem hjælpe virksomheder fremtidssikre deres forretningsfundament via nytænkning og anvendelse af XR-teknologier.
Med AR-teknologi kunne medarbejdere i produktionsvirksomheder fx få langt bedre støtte til at udføre opgaver. Dette kunne fx være i form af indbygget digital vejledning/manual til, hvordan man betjente eller reparerede en maskine, som ved hjælp af et par briller trådte frem som illustration og kunne lægges oven på ”virkeligheden”. Dette gav medarbejderen mulighed for at få trin-for-trin instrukser eller fjernekspertstøtte via videokommunikation.
www.Digital-Reality.dk ville først udvikle anvisninger, metoder og værktøjer baseret på indsamlet viden fra danske og internationale industrivirksomheders. Derefter ville den konkrete viden blive testet hos tre virksomheder med henblik på at kunne sætte den tilvejebragte viden og erfaring i ramme og struktur. Afslutningsvist blev hjemmesiden www.Digital-Reality.dk udviklet, som skulle indeholde den nye viden og værktøjer til fri afbenyttelse af virksomheder med interesse for området.
Projektet er nu afsluttet og erfaringer og resultater kan læses i projektets afsluttende rapport.
METODE
Projektet bestod af tre hovedaktiviteter:
- Fase 1. Konsolidering af viden og erfaring
Projektet indsamlede af viden og erfaringer fra danske og internationale industrivirksomheder ift. anvendelsesmuligheder af VR/AR/MR-teknologien samt en rekruttering af pilotvirksomheder, onboarde ledelse og skabelse af strategisk alignment omkring mål, succeskriterier og proces. - Fase 2. XR-udviklingsforløb
Med udgangspunkt i erfaringer fra fase 1 blev tre virksomheder med et stort effektpotentiale udvalgt til implementering og test af VR/AR/MR-teknologier og software. - Fase 3. Netværk skabelse
På baggrund af den indsamlede viden og erfaringer blev en digital platform (www.Digital-Reality.dk) udviklet, hvor viden og værktøjer blev gjort nemt tilgængelige for interesserede virksomheder. Derudover blev der oprettet workshops og events til inspiration og formidling af den nye viden.
EFFEKT
Projektet havde til hensigt at bibringe viden om, hvordan anvendelse af VR/AR/MR-teknologi kunne resultere i vækstskabende aktiviteter hos danske industrivirksomheder. En ny hjemmeside med bl.a. en digitaliseret VR/AR/MR-guide, skulle klæde virksomheder på til at kunne udnytte teknologien. For de tre deltagende case-virksomheder var det hensigten at skabe målbare forandringer i form af en produktivitetsforøgelse på op til 40 procent. På længere sigt skulle projektet bidrage til at øge digitaliseringsgraden af danske virksomheder og øge industrivirksomheders internationale konkurrenceevne.
Projektdata
Projektet
Digital-Reality.dk
Danmarks Tekniske Universitet
2019-2021
4,3 mio. kr.
Hvorfor Digital-Reality?
PROJEKTPARTNERE
Projektet udføres i et samarbejde mellem Danmarks Tekniske Universitet, Virsabi og Kring Innovation. Besøg dem herunder.
Publikationer
Projektet har udviklet en guide til at optimere arbejdsprocesserne og tænke i serviceydelser.
AFSLUTTENDE RAPPORT
Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport. Rapporten kan læses nedenfor.
KONTAKT
Kontaktperson
Jens Lauritsen
Partner
Telefon: 21 95 04 74
Mail: jl@virsabi.com