Globalt sportsarrangement skal skabe interesse for danske virksomheder
Projektet vil fremme Danmarks globale konkurrenceevne ved at øge kendskabet til danske styrkepositioner, produkter og løsninger i forbindelse med OL i Tokyo 2020.
Japan er verdens tredjestørste økonomi, og udgør 6,6 pct. af det samlede globale BNP. Landets befolkning på ca. 130 mio. kvalitetsbevidste forbrugere har en høj købekraft, og efterspørger produkter inden for design, fødevarer, sundhed, grønne løsninger og velfærdsteknologi – områder som danske virksomheder har kompetencer og viden inden for. Sidste år eksporterede Danmark samlet set for ca. 22 mia. kr. til Japan, hvilket gør landet til Danmarks 11. største eksportmarked.
Der er dog fortsat et uudnyttet potentiale for det danske erhvervsliv, især efter EU og Japans enighed om en frihandelsaftale, der vil lette adgangen til det japanske marked. Derfor vil projektet i forbindelse med OL i Tokyo 2020 afvikle et dansk eksportfremstød fra en dansk designet pavillon, med formålet at fremme dansk konkurrenceevne. Brandplatformen skal øge kendskabet til danske styrkepositioner, produkter overfor et globalt publikum.
Projektet udføres af VisitDenmark i samarbejde med Erhvervsministeriet.
Metode
Der vil blive etableret en 300m2 stor pavillon i det centralt beliggende Hibiya Park, som vil virke som et mødested, hvor dansk erhvervsliv præsenteres for nye kontakter og relevante aktører med hensigten at skabe et stærkt brohoved mellem dansk erhvervsliv og det japanske marked.
Et fælles ”udviklingsværksted” etableres til eksekveringen af projektet, hvor tværfaglige specialister sammentænker fremstødets rammer, indhold og kommunikation i en samlet, innovativ dansk brandplatform. Udviklingsforløbet opsamles i form af en erfarings-case til brug for udvikling af kommende eksportfremstød.
Effekt
Projektets hensigt er at skabe international omtale af Danmark og dermed kendskab til danske styrkepositioner, som vil fremme Danmarks konkurrenceevne. Projektet forventer at kunne skabe et stærkt fælles markedsføringsafsæt for de deltagende danske virksomheder, samt forbedre deres strategiske relationer med forretningsforbindelser, offentlige myndigheder mv. Endeligt forventes projektet at bidrage til profileringen af dansk kultur, kulturudveksling og fremmelsen af interkulturel dialog.
Følgende succeskriterier er opstillet for projektet:
• Medieomtale til en værdi af 130-150 mio. kr.
• Besøg af min. 175 medier
• 250.000-300.000 besøgende
• Styrket relation og synlighed overfor 250 internationale B2B kontakter
• Pavillonen anvendes som markedsføringsplatform af minimum 30-40 danske eksportbrands
• 90% af de deltagende danske aktører er tilfredse med fremstødet
Projektdata
Projektet
Danmark på verdensscenen 2020
Visit Denmark
2020-2021
4 mio. kroner
PROJEKTPARTNERE
Projektet udføres af VisitDenmark i samarbejde med række danske aktører:
KONTAKT
Projektejer:
Lars Schaldemose
Senior Project Manager
Telefon: 32 88 9 939
Mail: lcs@visitdenmark.com