Danmark skal have flere store virksomheder
Danmark er på lange stræk et land af underleverandører. Små- og mellemstore virksomheder, der leverer til store koncerner. Men vi skal have flere store virksomheder.
13. marts 2023
Danmark har brug for flere fyrtårne, der kan trække vækst, arbejdspladser og samarbejdspartnere med op i en anden liga og ud på nye markeder. Derfor støtter vi i Industriens Fond projektet, ‘Man on the Moon’, der skal sætte skub i væksten i udvalgte virksomheder – og danne forbillede for andre.
Idéen er, at 16 virksomheder kendetegnet ved velfungerende ledelser, efterspurgte produkter samt et tydeligt vækstpotentiale, nu skal igennem et intensivt acceleratorforløb for at teste deres potentiale.
Til gavn for danske SMV’er
Her skal de udvikle sig til bæredygtige virksomhedsfyrtårne, der – hvis de ikke når hele vejen til månen – så potentielt milliardomsætningen. Samtidig er målet at udvikle en model for skalering, der kan gavne endnu flere danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er).
For det er i dag en udfordring for dansk konkurrenceevne, at der er for langt mellem de store vækstsucceser. Flere etablerede produktionsvirksomheder skal vokse sig større og skabe vækst og arbejdspladser til gavn for vores samfund.
Hvis vi lykkes med Man on the Moon – også blot for nogle få – at ramme milliardomsætningen, så vil det være en stor gevinst ikke bare for den enkelte virksomhed, men for et meget bredere økosystem af underleverandører og samarbejdspartnere.
En verden af uforudsigelighed og uanede muligheder venter
I dag er det primært de store koncerner, der bryder igennem uden for hjemmemarkedet. Det er et problem, for større er det danske marked altså heller ikke.
Og derfor skal flere virksomheder sætte barren højere, have større appetit på vækst og på at komme ud i verden og tiltrække den opmærksomhed, der får andre markeder til at vælge flere danske løsninger til.
Flere virksomheder skal have et globalt udsyn indlejret og sætte sig mere målrettede ambitioner for skalering allerede i startup-fasen.
Stort vækstpotentiale
Den gode nyhed er, at potentialet er der. Danske SMV’er har rigtig gode muligheder for at byde ind med konkrete, højteknologiske løsninger på nogle af verdens mest presserende udfordringer som eksempelvis klima- og sundhedskriser.
Efterspørgslen på bæredygtige kvalitetsløsninger vil kun fortsætte med at stige og rummer derfor enorme forretningsmuligheder for danske virksomheder inden for blandt andet vand, energi og nye, cirkulære forretningsmodeller. De muligheder skal flere danske produktionsvirksomheder få øjnene op for og gribe.