Bind og anti-mikrobielle klude skal genbruges af nye kunder  

Trine Sig står bag virksomheden Real Relief

Fra nødhjælp til markedsvilkår. Den danske virksomhed Real Relief vil nå nye kundegrupper med indsigter fra projektet ‘Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter’  


Kolding-virksomheden står bag produkter, der forbedrer livskvaliteten for mennesker i nød – særligt i udviklingslande og områder, der er kriseramt af naturkatastrofer eller udviklingsprojekter.

En sårbar forretningsmodel  

Mens det primært er hjælpeorganisationer, der har været aftagere af genanvendelige hygiejnebind og såkaldte anti-mikrobielle klude (som er designet til at forhindre vækst af baktier og vira) har et Servitize-forløb givet virksomheden mod på at erobre nye kundegrupper og gentænke en sårbar forretningsmodel. Når brugerne typisk ikke har råd til at købe produkterne selv, er virksomheden afhængig af midler fra FN-systemet og hjælpeorganisationer.  

“Når kriserne strækker sig over lang tid, begynder organisationerne at kigge på, hvilke ressourcer, der kan mobiliseres i nærområderne, i stedet for at købe produkter i f.eks. Danmark,” forklarer direktør i Real Relief, Trine Sig.  

Brug for nye markeder og kunder  

“Vores forretningsmodel har længe været under pres, og vi har haft brug for at komme videre og finde yderligere kundegrupper. Men den daglige drift fylder så meget, at det har været svært at finde tid og ressourcer til at tænke nyt,” siger Trine Sig.  

Et udviklingsforløb i regi af projekt Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter har vist en vej ud af problemerne. På en række workshops med eksperter i bæredygtighed og forretningsudvikling fik Trine Sig endelig mulighed for at løfte blikket fra den daglige drift og kigge mere strategisk og langsigtet på sin forretning. 

“Vi har brugt forløbet på samme måde som man ellers ville bruge en bestyrelse. Vi har kunnet kigge med helt nye øjne på vores produkter, tilbud og arbejdsgange. Det har især været inspirerende at trække forskellige eksperter i f.eks. bæredygtighed og mikrobiologi ind i arbejdet. Det har vi haft stor glæde af,” fortæller Trine Sig. 

Småbørnsfamilier og militær  

Nu står Real Relief med en række gennemarbejdede bud på nye kundegrupper til sine produkter. Det anti-mikrobielle håndklæde Supertowel kan f.eks. bruges af ressourcebevidste småbørnsfamilier, der gerne vil erstatte engangsklude og wet wipes med et genanvendeligt og mere bæredygtigt produkt. Supertowel har ifølge Trine Sig også et potentiale hos outdoor-folket og i militæret, hvor det kan være en god følgesvend i situationer, hvor man ikke har adgang til normale hygiejneprodukter. 

Tilsvarende kan det genanvendelige menstruationsbind Safepad appellere til kvinder, der har gener ved at bruge konventionelle engangsbind eller som af miljøhensyn vælger et genanvendeligt produkt. 

– Vi har kigget på mange forskellige områder og prioriteret dem i forhold til deres potentiale. Og vi har arbejdet det hele godt igennem med tests i forskellige brugergrupper, spørgeskemaundersøgelser og andet. Desuden har vi sammen med Servitize-konsulenten skrevet en ansøgning til Innobooster-ordningen om midler til nogle tekniske forbedringer af vores nye, nedbrydelige menstruationsbind Gopad. 

Hårdt arbejde forude  

Ifølge Trine Sig mangler der stadig masser af hårdt arbejde, før Real Relief får opbygget nye forretningsområder til at supplere det ensidige fokus på udbud, udsendt af nationale og internationale hjælpeorganisationer. Hun forventer, at virksomheden om et par år har fået fodfæste på områder, hvor der gælder mere gængse markedsvilkår. 

“Jeg synes, at vi er nået virkelig langt i det forløb vi har været igennem. Jeg ville ønske det kunne fortsætte. Det har givet os en værdifuld sparring, som jeg er ked af at skulle sige farvel til.” 

Real Relief drives af Trine Sig og kemi- og tekstilingeniør Torben Holm Larsen. Foruden hovedkontoret i Kolding har Real Relief en afdeling i det sydlige Indien. 

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.