Derfor skal vi stille flere, grønne krav
Flere SMV'er skal stille mere kontante, grønne krav til samarbejdspartnere og sig selv. Alternativet er, at erhvervslivet går glip af milliarder i indtægter og falder bagud i den globale, konkurrence.
25. september 2024 / Bæredygtig produktion
Af programchef for bæredygtig produktion i Industriens Fond, Anders Ziegler Kusk
Mens enhver C20-virksomhed har en bæredygtighedsstrategi, fastlagte måltal og implementerer grønne(re) løsninger på højtryk, findes der også en fortælling om størstedelen af dansk erhvervsliv, som er knap så grøn. Flere analyser peger på, at det reelt er en meget lille andel af de danske SMV’er, der arbejder med bæredygtighed.
Ude blandt underleverandørerne – i de virksomheder, som er afgørende for vækst og arbejdspladser uden for de store byer, stortrives en mere afventende holdning til bæredygtighed. Her er det ikke uvant, at bæredygtighed isoleres til mindre pilotprojekter, der aldrig rigtigt får fodfæste i ledelsen og dermed heller ikke bliver del af virksomhedens DNA. Det er et kæmpestort problem for klima, miljø og konkurrenceevne.
Ja, bæredygtighed er dyrt… Men passivitet er dyrere
Lad os skære ind til kernen: Bæredygtighed er dyrt, det er forbundet med risici, og mange SMV’er er afhængige af trofaste kundeforhold, som man nødig sætter over styr med dyrere, grønne produkter og bøvlede forretningsmodeller – især ikke når et givent produkt fås billigere hos konkurrenten.
Læg dertil at SMV’erne ikke har samme ressourcer og kompetencer at trække på som de store koncerner. Mange aner ikke, hvordan man implementerer bæredygtige løsninger effektivt og den konservative tilgang til forretningsdrift, hvor man fastholder traditionelle metoder, sikrer jo fortsat fyldte ordrebøger… Men den virkelighed er på lånt tid. For markedet vil i stigende grad efterspørge grønne løsninger og forvente en ansvarlig forretningspraksis.
Læs hele indlægget hos Finans her