Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0
Større satsning på ressourceeffektiv produktion og produktdesign kan give konkurrencefordele for danske industrivirksomheder.
Formålet med projektet var at få flere danske virksomheder til at opnå markedsandele og konkurrencefordele ved en satsning på bæredygtig og ressourceeffektiv produktion og produktdesign.
Projektet bestod i praksis af 20 demonstrationsprojekter, hvor der blev udviklet og implementeret forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0 i danske virksomheder. Disse strategier kunne vedrøre introduktion af forskellige bæredygtighedskoncepter, for eksempel en handlingsplan for genbrug, vedligehold eller remanufacturing. Hensigten med demonstrationsprojekterne var således at virksomhederne derigennem kunne minimere omkostninger eller øge markedsandele.
Metode
Projektet tog udgangspunkt i den enkelte virksomheds situation og virksomhederne fik både individuel og netværksbaseret rådgivning og sparring af eksperter, der er tilknyttet projektet – både med udvikling og implementering af en handlingsplan.
Hvert demonstrationsprojekt blev evalueret i forhold til, hvilken effekt det havde på virksomhedens miljøindsats, innovationsevne og, vigtigst af alt, konkurrenceevne. På baggrund af case-beskrivelser fra de 20 demonstrationsprojekter udarbejdes inspirationsmateriale og metodevejledninger til virksomheder, konsulenter, brancheorganisationer og lignende.
Med afsæt i materialet blev der afholdt en række train-the-trainer-workshops for brancheforeninger, vækstfora og affaldsselskaber hvor der blev diskuteres, hvordan erfaringerne bedst kunne anvendes til at udvikle nye arbejdsområder og rutiner, der kunne understøtte udvikling og implementering af virksomhedernes behov.
Ud over informationsmateriale og train-the-trainer-forløb blev projektets resultater formidlet i en rapport. Projektet er nu afsluttet og de samlet erfaringerne og reslutater findes i projekets afsluttende rapport på siden.
Målsætninger
Projektets praksisnære karakter forventede at medføre, at de 20 virksomheder fik udviklet bæredygtige forretningsstrategier, realiseret konkurrence- og miljømæssige gevinster og at kendskabet til bæredygtig produktion 3.0 spredes i både industrivirksomheder, rådgivere og organisationer af forskellig art. Projektet blev afsluttet i 2018.
Projektet har udviklet en guide til offentlige indkøbere, som helt konkret giver indsigt i bæredygtige indkøb samt give en vejledning i at stille krav i offentlige udbud, der
tilgodeser både miljøet, brugeren og økonomien. Guiden kan læses nedenfor.
Fire virksomheder i sær har arbejdet målrettet med bæredygtighed og de cirkulære principper. Deres fokus på bæredygtighed starter i designfasen og følger produkterne gennem hele deres livscyklus:
Vraa Dampvaskeri
Højer Møbler
Gabriel Tekstilvirksomhed
Cirkulære forretningsmodeller – Better World Fashion
Projektdata
Projektet
Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0
OM PROJEKTET
Projektnavn:
Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0
Projektejer:
Aalborg Universitet
Tid:
2015 – 2018
Støttet med:
6,9 mio. kroner
guide
Projektet har udviklet en guide, som giver indblik i bæredygtige indkøb samt give en vejledning i at stille krav i offentlige udbud, der tilgodeser både miljøet, brugeren og økonomien. Læs guiden gennem følgende link.
AFSLUTTENDE RAPPORT
Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport:]
KONTAKT
Projektansvarlig:
Arne Remmen
Professor
Telefon: 99 40 83 18
Mail: ar@plan.aau.dk
Projektansvarlig Industriens Fond:
Nanna Nyholm
Projektleder
Telefon: 33 37 62 06
Mail: nn@industriensfond.dk