Værdikæden er vigtig for arbejdet med bæredygtighed og verdensmål

Ved at styrke samarbejdet i restaurationsbranchen vil Verdensmål i værdikæden-projektet udbrede kendskabet til FN's verdensmål og bruge målene til at skabe konkurrencedygtige og bæredygtige løsninger.
Projektet arbejdede med at udvikle en måde, hvormed man kan involvere hele værdikæden i arbejdet med FN’s verdensmål.
Projektet udviklede derfor en generisk og replikérbar model, der hjælper partnerskaber og værdikædesamarbejder til at udvikle, teste og markedsmodne bæredygtige løsninger.
Verdensmål i værdikæden som en vej til at forløse vækstpotentialer
Verdensmål i værdikæden tog afsæt i det potentiale, der ligger for danske virksomheder i at have verdensmålene som løftestang, når de mødes af stigende markeds- og forbrugerkrav om øget samfundsansvar.
Målgruppen for projektet var specifikt den værdikæde, som restauranter er en del af. Det er en kæde med mange forskellige typer af virksomheder repræsenteret: fødevarevirksomheder, byggeri, softwareudvikling, logistikvirksomheder og fremstilling. Verdensmål i værdikæden bestod af tre hovedaktiviteter.
Fase 1: Etablering
Indledningsvist blev der konkretiseret og målt på de forbedringspotentialer, som blev identificeret som særlige for restaurationsbranchen – for eksempel affaldshåndtering, engangsplastik, energi og madspild.
Der etableredes en række verdensmålspartnerskaber, hvor virksomheder fra alle led i værdikæden, i samarbejde med eksperter, arbejder med at udvikle og teste nye forretningsmodeller og produkter specifikt tilpasset markedets behov.
Ligeledes blev der gennemført hackathons, hvor studerende i samarbejde med partnerskaberne bidrog til løsninger på konkrete udfordringer.
Fase 2: Produktinnovation
I anden fase blev løsninger i industrien testet og implementeret og der blev målt på, hvordan løsninger forbedrer ikke kun konkurrenceevnen, men også skaber forbedringer i forhold til verdensmålene.
De opnåede erfaringer og metoder blev sidenhen samlet i en række open-source-processer og værktøjer, der bidrager til at sikre en tættere dialog mellem udbydere og efterspørgere i værdikæden.
Fase 3: Udbredelse
I tredje fase gøres open-source-processer og værktøjer tilgængelige for alle med henblik på at sprede viden til andre virksomheder og brancher.
Verdensmål i værdikæden lever videre
Med projektet fik de 20 deltagende virksomheder udviklet nye produkter og løsninger på baggrund af restaurationsbranchens bæredygtighedsudfordringer – løsninger der sidenhen blev bragt i anvendelse i industrien.

I alt blev der, som led i projektet, testet 6-12 nye produkter og løsninger af. På sigt skal de betyde, at projektdeltagerne oplever 15 procent reduktion i madspild og energiforbrug og 30 procent reduktion i tunge kørsler og forbrug af engangsemballage.
Særligt 2 af projektets værktøjer har vundet stor udbredelse og anvendes fortsat i industrien. De beskæftiger sig fortsat med bæredygtig produktion og kan besøges her.
Værktøjer
To værktøjer, om henholdsvis emballage og madaffald, er udviklet i projektet.
Emballageguide
Få hjælp, som restauratør, til at træffe et fornuftigt valg af takeaway-emballage, både for miljøet og i forhold til netop dit behov.
Madaffaldsberegner
Beregn klima- og miljøgevinsten ved udsortering af madaffald, så affaldet håndteres bedst muligt.
Projektdata
Projektet
Verdensmål i værdikæden
Global Compact Network Denmark
2019-2021
5,7 mio. kroner
Projektpartnere
Projektet udføres af Global Compact Network Denmark i samarbejde med række danske aktører.
Kontakt
