Værktøjer til innovation i global produktudvikling

Afsluttet
Internationalisering

Mange produktudviklingsmetoder tager udgangspunkt i, at udviklingen foregår ét sted. Men i virkeligheden flytter flere faser ofte til udlandet, og den udfordring kan håndteres bedre end tilfældet er i dag.

Formålet med projektet var, at styrke danske virksomheders beslutningsgrundlag i forbindelse med planlægning og innovation inden for global produktudvikling. Projektet er nu afsluttet.

Med den stigende globalisering er også produktudviklingen i virksomheder begyndt at krydse grænser og i den forbindelse har Industriens Fond tidligere støttet et afdækningsprojekt omkring udfordringer i forbindelse med netop global produktudvikling.

I projektet Global Produktudvikling (værktøjer og metoder) bygges der videre på afdækningsprojektet. Blandt andet foretages en videreudvikling af en række konkrete værktøjer for at sikre, at viden fra forskningsmiljøet og afdækningsprojektet bringes i anvendelse i flere danske virksomheders arbejde med global produktudvikling.

Således fokuserer projektet på to ting:

  • At udvikle metoder og værktøjer til at adressere de konkrete virksomhedsudfordringer i forbindelse med global produktudvikling.
  • At etablere nye modeller til at lave fælles innovation i en global kontekst.
     

METODE

Konkret behandles emnet gennem tre forskellige spor. De tre spor indeholder en række milepæle, heriblandt dataindsamling, analysefase, metodeudvikling, workshops, fokusgrupper, feedback, samt formidling af resultaterne til brug i industrien og dansk erhvervsliv generelt.

De tre spor handler om:

  • måling på konsekvensen af sourcing på produkter og processer
  • understøttelse af velinformerede sourcing-beslutninger
  • innovationsmodeller, der understøtter fælles innovation ved sourcing
     

Resultater

Projektet arbejdede hen i mod at gøre det så let som muligt for danske virksomheder at bringe viden og erfaringer fra projektet i anvendelse. I den forbindelse mundede projektet ud i følgende:

  • Et softwarebaseret værktøj, der kan måle og evaluere virksomheders globale produktudviklingsaktiviteter
  • Et beslutningsstøttekort, der kan anvendes i forbindelse med virksomheders beslutningsgrundlag
  • En innovationsmodel, der kan understøtte samarbejdet mellem aktører (f.eks. fabrikant og outsourcing/offshoring partner)

Projektet baserede sig som nævnt ovenfor, blandt andet på et afdækningsprojekt. Læs mere om afdækningsprojektet ved at benytte dette link.

Projektdata

Projektet

Projektnavn:
Værktøjer til innovation i global produktudvikling

OM PROJEKTET

Projektnavn: 
Global Produktudvikling (Metoder og Værktøjer)

Projektejer: 
DTU Management

Tid:
2012-2018

Støttet med: 
6,0 mio. kr.

Hjemmeside:
www.globalpdtools.com/

Afdækningsprojektet

Global Produktudvikling (Metoder og Værktøjer) baserer sig blandt andet på et afdækningsprojekt. Læs mere via linket nedenfor.

Der er i forbindelse med projektet udviklet to guides, som kan downloades nedenfor:

AFSLUTTENDE RAPPORT

Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport. Rapporten kan læses nedenfor.

KONTAKT

Projektansvarlig:
Per Dannemand Andersen
Professor/konstitueret institutdirektør
Telefon: 45 25 45 35
Mail: pean@dtu.dk

Projektansvarlig Industriens Fond:
Nanna Nyholm
Projektleder
Telefon: 33 37 62 06
Mail: nn@industriensfond.dk

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv opdateret om seneste nyt fra Industriens Fond.