Gode idéer gøres til virkelighed i virksomhedens egen garage
Projektet havde til formål at gøre virksomheder bedre til at lave hurtig markedsvalidering og eksekvering, og derigennem opnå en øget kommercialiseringssuccesrate.
Med projektet Corporate Garage skulle mindre danske virksomheder blive bedre til at gå fra den gode og innovative idé til den kommercielle succes. Ved at strukturere fremdriften bedre, validere hurtigere og eksekvere så snart det lader sig gøre, så vil innovationsprojekter, og dermed nye produkter eller forretningsmodeller, blive hurtigt testet – og efterfølgende afbrudt eller skaleret afhængigt af succesraten. Projektet er nu afsluttet.
Formålet med projektet var således at øge innovationsevnen i danske virksomheder, øge succesraten for de nye idéer, der bringes på banen, introducere et iværksætter-mindset, der påvirker hele organisationen i en virksomhed og ruste Danmark og danske virksomheder til en verden med mere banebrydende teknologi og endnu flere disruptive innovationer i fremtiden.
Metode
Projektet satte ind på flere forskellige områder. Fælles for dem alle var, at projektet ville flytte fokus væk fra spørgsmålet om hvorfor innovationen sker, og i stedet putte al energi og fokus over på hvordan man innoverer i erhvervslivet i dag: tænk stort, start småt og skalér hurtigt.
Helt grundlæggende er danske virksomheder og medarbejdere gode til at få gode idéer. Problemet ligger i at føre dem til markedet.
Hele den ovenstående rejse fra den første idé til det markedsklare produkt skulle gøres til en iterativ proces. Således skal den egentlig ikke inddeles i afgrænsede bidder, men i stedet ses som et sammenhængende forløb med test og validering.
For at udruste virksomheder til at gennemføre en sådan proces på bedst mulig vis, så var projektets fokus pejlet ind på at skabe en innovationsguide til danske virksomheder hvori der blandt andet benyttes to anerkendte innovationsmetoder – pretotyping og The Corporate Garage – i arbejdet ude i de mindre og mellemstore danske virksomheder.
Alt i alt skulle en guide, en portal og et community skabes omkring projektet og de mange læringer og konkrete metoder, der kom ud af projektet.
Målsætninger
Forventninge til projektet var på kort sigt 5 case-studier af danske SMV’er og at mindst 10 corporate garager blev opsat som følge af projektet. På længere sigt blev der forventet at projektets leverancer benyttes i stadigt stigende grad, så 100.000 gæster besøger den i projektet udviklede portal. Derudover var en række andre måltal opstillet for projektet.
Projektdata
Projektet
Corporate Garage
Core & Company
2016-2018
2,8 mio. kroner
Partnere
Projektet blev udført af Core & Company sammen med to partnere. Besøg dem her.
VÆRKTØJER
Som led i projektet Corporate Garage er der udviklet og afprøvet en række værktøjer samlet i nedenstående Innovationsguide. Guiden ‘Accelerate Growth with Corporate Garage’ er gratis, og kan hentes her:
AFSLUTTENDE RAPPORT
Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport. Rapporten kan læses nedenfor.
KONTAKT
Projektansvarlig:
Rasmus Vaupel
Partner
Telefon: 41 68 00 08
Mail: rv@corecompany.dk
Charlotte Kjeldsen Krarup
Udviklingschef
Telefon: 33 37 62 06
Mail: ckk@industriensfond.dk