Smartere innovation
Et struktureret innovationsforløb har ført gode resultater med sig i en håndfuld danske virksomheder.
25. maj 2016
Omdrejningspunkterne i SMART-projektet er ikke nye. Det handler om mere eksport gennem omkostningsreduktion og kundetilfredshed. Men metoden – SMART-metoden – har vist sig særdeles nyttig som en struktureret tilgang til arbejdet med at optimere sine produkter, så de kan konkurrere på et prispresset eksportmarked. Det fremgår af implementeringen af SMART i blandt andet Bramidan, Gram Commercial og Kverneland.
”En af de vigtigste ting vi har taget med os fra SMART-projektet er, at vi skal være meget mere konkrete når vi i fællesskab behandler data og observationer. Det forhindrer at man drager forkerte konklusioner og fører dermed til bedre beslutninger,” siger Ejnar Christensen, der er technical manager hos Bramidan.
Med en stram plan for projektets udførsel i hånden har de tre virksomheder benyttet SMART-metoden til at skabe nye produkter der er kendetegnet ved dels at være billigere at lave uden at give køb på kvaliteten, dels at være tilpasset til kundernes ønsker og faktiske brug ude i den virkelighed som de befinder sig i.
”SMART-processen betyder, at man kan innovere med lavere risiko. Man får et godt kendskab til kundernes ønsker og de omkostninger der ligger i produktet. Med SMART er innovationsprocessen derfor mere præcis end tidligere innovationsforløb,” siger Jan Vestergaard Madsen, head of design department hos Kverneland.
Cases, cost-analysis og meget andet
Parallelt med SMART-projektets gennemførelse, har Danmarks Tekniske Universitet dokumenteret processen, konsekvenserne og læringen. Det er mundet ud i to udgivelser, en booklet og en manual, der henvender sig til forskellige læsere. Booklet’en retter sig primært mod ledelsen i den enkelte virksomhed, mens manualen i højere grad retter sig mod dem der beskæftiger sig konkret med innovationen, salget og produktionen i den enkelte virksomhed.
Selvom de to udgivelser er både fyldige og lette at bruge, så er der endnu en mulighed for at stifte bekendtskab med SMART-metoden.
Få SMART besøg
Projektet besøger nemlig i de kommende måneder virksomheder i hele Danmark. Kvit og frit. På den måde kan man som virksomhedsejer få et meget konkret indblik i SMART-metoden i sin egen virksomhed og straks modtage svar på de uddybende spørgsmål som man måtte sidde tilbage med. Hvis man vil i kontakt med SMART-teamet, så kan man ringe til projektleder Peer Juel Rasmussen på telefon 25 31 00 75.
Projekt data
Om SMART
Projektet er en følge af nogle af Industriens Fonds erfaringer i andre projekter. Med udgangspunkt i den såkaldte good enough-tankegang, har tanken været, at lave et produkt hvor kundens ønsker og økonomiske formåen kobles sammen til et, måske simplere, produkt af høj kvalitet. Via linket nedenfor kan man læse om både good enough-tankegang og projektets arbejde.
Resultater
Danmarks Tekniske Universitet har udarbejdet en evaluerende og beskrivende opsamling på projektet. Således kan man læse om de overordnede linjer i SMART-projektet via en booklet, men derudover findes også en mere praksisnær manual, til virksomheder, der ønsker at gå i gang med at benytte metoden.
Prøv det selv
Helt uforpligtende kan man som virksomhed få besøg af SMART-projektet i sin egen virksomhed. Med udgangspunkt i virksomhedens kunder, drift og udfordringer, skitseres det, hvad SMART-metoden kan føre til i den pågældende virksomhed. Virksomheder der ønsker et besøg, kan kontakte projektet gennem projektets projektleder:
Peer Juel Rasmussen
Telefon: 25 33 00 75
Mail: pjr@katafonden.dk