Kaffeproducent gør biodiversitet til en forretningsfordel
Slow er født med bæredygtighed som sin kerne. Det betyder, at de i dag står med et produkt, der ikke blot gør op med den traditionelle kaffeproduktion, men som også fremmer biodiversiteten.
17. juli 2024 / Bæredygtig produktion
Historisk set har kaffeproduktion gjort mere skade end gavn ved at ødelægge skove, fjerne natur og udlede meget CO2. Det har kaffeproducenten Slow gjort op med i deres produkter. Siden 2018 er de lykkedes med at skabe en kaffeproduktion, der ikke bare er bæredygtig og gør op med den traditionelle kaffeproduktion, men som også kan matche konkurrenterne på pris og kvalitet. Det har vist sig at være en stor forretningsfordel for virksomheden.
“Der er rent faktisk et alternativ for kaffedrikkeren i dag. Forbrugeren har et valg og kan vælge at drikke en kaffe, som regenererer natur, binder mere karbon, og sørger for, at de lokales situation bliver bedre høst for høst. Det er dét, vi sælger,” siger Sebastian Nielsen, direktør i Slow.
Når virksomheder betaler for et kilo kaffe fra Slow, køber de således også biodiversitetsgenopretning, forbedring af sociale forhold og karbonbinding. Det giver, ifølge Sebastian Nielsen, virksomheden en særlig forretningsmæssig fordel
“Hvis jeg spørger en virksomhed og siger, at produktet koster det samme, om det er produceret bæredygtigt eller ej, så vælger virksomheden den løsning, som bidrager bedst til verden. Det er den mulighed, vores forretningsmodel giver: At forbrugeren har og skal træffe et valg, der ikke var der før. Det giver selvfølgelig Slow en forretningsmæssig fordel,” siger Sebastian Nielsen.
Startede som en vision – endte som en rejse
Selvom virksomheden i dag står med et konkurrencedygtigt produkt, så var det ikke forretningsfordelen, der drev dem, da de startede virksomheden.
“Det er nemt at kigge retrospektivt på de seneste fem år og sige, at vi så et marked og arbejdede strategisk den vej. Men vi startede med en vision, hvor vi ville lave skovkaffe. Vi ville sætte en prop i afskovningen, og deri ligger der en masse biodiversitetskomponenter. Men at sidde her fem år senere og sige, at der var en klar drejebog, ville ikke være sandt. Vi er blevet klogere henad vejen ved at eksperimentere en masse, men retningen har været der fra dag ét,” siger Sebastian Nielsen.
Data er nøglen til succes
Slows værdikæde strækker sig hele vejen fra kaffeplanten til slutkunden, og derfor kan de generere data for hvert enkelt led i kæden. Det datagrundlag er afgørende for at kunne dokumentere virksomhedens og produkternes impact:
“Vi producerer til fremtidens marked og til de kunder, der godt kan se det attraktive i en transparent værdikæde og velunderbyggede data, som de kan bruge til at rapportere på klima og snart også på biodiversitet,”siger Sebastian Nielsen.
For at indsamle de rette data har Slow indgået samarbejder, som hjælper virksomheden i mål med de visioner, Slow gerne vil opnå.
“Vi skal kunne levere et produkt i balance med naturen, såvel som klimaet. Derfor har vi fået hjælp fra blandt andre WWF Verdensnaturfonden og universiteter til at udvikle manualer, som understøtter det, vi gerne vil. Vi har brug for nogle partnere med den rette viden for at få det bedst mulige set-up til vores forretning. Det er helt sikkert et arbejde, der vil fortsætte ind i fremtiden, fordi det er en iterativ proces, som vi bliver klogere på med tiden, fortæller Sebastian Nielsen.
3 GODE RÅD
- Vi står overfor nogle fantastiske muligheder
Nye reguleringer og fokus på afhængigheden af naturressourcer giver fremover fantastiske muligheder for at lave nye forretninger og udkonkurrere eksisterende. - Danmark er et godt marked
Slow operer i Nordeuropa og kan se, at de har nogle særligt gode forudsætninger i Danmark. Det repræsenterer ifølge Sebastian Nielsen både en kæmpe mulighed for dem, men også for andre. - Biodiversitet er ikke en trussel
Man skal passe på med kun at gøre biodiversitetskrisen til et trusselsbillede. Selvom det er en trussel, er det i lige så høj grad en mulighed, der bliver talt for lidt om.
Hvis du ønsker yderligere inspiration til at arbejde med biodiversitet i virksomheden, kan du finde mange flere cases, gode råd og værktøjer her.