“Der er et kæmpe potentiale i professionaliseringen af sporten”
Selvom de fleste virksomheder i krydsfeltet mellem idræt og teknologi kun har få år på bagen, er mange af dem godt i gang med at erobre store kunder i både ind- og udland. Industriens Fond har talt med to af dem.
1. september 2023 / Nye teknologier
Athlee er en tre år gammel virksomhed, der kort fortalt giver svømmetrænere mulighed for at dykke med svømmerne ned under vandet – ihvertfald digitalt. Det foregår med et undervandskamera, der livestreamer direkte op til en tablet eller telefon. Det giver trænerne en helt unik mulighed for at følge med og se svømmerens teknik der, hvor man tidligere kun kunne se med fra bassinkanten.
“Det, at man kan følge med in-real-time gør en kæmpe forskel. Tidligere tog det tid at optage, overføre og distribuere video af hver enkelt svømmer. Med vores løsning kan konkurrencesvømmere få detaljeret feedback hver dag, frem for tre gange om året,” fortæller co-founder Anders Sandfuss.
Athlee har kunder i ni lande, og det største marked er USA, hvor virksomheden har lavet aftaler med nogle af verdens bedste svømmehold. Men kameraet er ikke kun for elitesvømmere.
Ligesom at lære dans på TikTok
“Vi ser en ret tydelig trickle-down effekt, hvor også børnesvømmere bruger kameraet. Lidt på samme måde som at lære en dans ud fra TikTok, fortæller Anders Sandfuss og fortsætter:
“Om fem år er vi endnu mere en softwarevirksomhed. I dag har vi klubberne som primære kunder, men vi tror, at der er et marked blandt almindelige svømmere for den service, vi kan tilbyde.”
Ifølge Anders Sandfuss er det vigtigtom tech-iværksætter, at man kommer så tæt på brugerne som muligt fra starten:
“Man skal ud i miljøerne, få testet sin løsning og få valideret de antagelsker, man har, hurtigst muligt. Vi har samarbejdet med Dansk Svømmeunion, som fra starten har åbnet dørene og så potentialet. Det har været altafgørende for vores vækst, fortæller Anders Sandfuss og tilføjer, at har man en sportstech-iværksætter i maven, kan man med fordel kigge på de mindre sportsgrene, hvor teknologien endnu ikke har fundet vej:
“Et eksempel kunne være højdespring, som er en niche, hvor der ikke er så stor konkurrence som ved fodbold. Men der skal naturligvis være en global markedsstørrelse, så man kan lave en forretning. Fordelen ved sport, når vi taler om globale markeder er, at det jo foregår meget ens på tværs af kontinenter”, siger han.
“Vi vil eje audio og kommunikation i sport”
Vokalo er en af de danske sportstech-virksomheder, som er lykkedes med at bryde igennem inden for fodbold, hvor pengestrømmene er store og antallet af interessenter, der byder sig til med nye løsninger, er mange.
Alligevel så den aarhusianske startup et hul i markedet:
“Der findes allerede meget udstyr, hvor både bevægelsesdelen med GPS-trackere og det visuelle med optiske kameraer er godt dækket. Vi har sat os på audio-delen – og om fem år er det ambitionen at “eje” det marked,” fortæller Jens Knudsen, medstifter af Vokalo.
Vokalo står bag et nyt kommunikationssystem, hvor man gennem en vest muliggør kommunikation mellem træner og spiller via mikrofon og højttaler. Det gør det muligt for trænerne at give øjeblikkelig feedback til en enkelt eller flere spillere på samme tid, uden at det foregår råbende fra sidelinjen. Vokalo gør det samtidig muligt at optage spillernes indbyrdes kommunikation og bruge den data til at optimere præstationer.
Kommunikation har direkte indflydelse på resultater
“Der er evidens for, at effektiv teamkommunikation har direkte indflydelse på resultater og performance. Alligevel er området umodent. Hvem har ansvaret for kommunikationen i løbet af kampen? Hvem siger hvad, hvornår? Det er meget afgørende for hvordan man som hold samarbejder og dermed præsterer”, siger Jens Knudsen.
Ifølge ham sker væksten i sportstech-industrien som en direkte følge af, at sporten har gennemgået en enorm professionalisering.
“Der er kæmpestore pengestrømme på spil i fodbold, der har gennemgået en enorm professionalisering de seneste år. For femten år siden stod der to trænere til en superliga-kamp. I dag er 10-15 personer tilknyttet med forskellige roller,” siger Jens Knudsen og fortsætter:
“Atleternes performance har direkte indflydelse på sandsynligheden for at vinde, og dermed hvor stor en bid af kagen, klubberne kan få af sponsorer, tv-rettigheder og præmiepenge. Dvs. når det kommer til performance, så ligger man og skruer på de mindste procenter, og det kan teknologi være med til at justere på.”
Vokalo har det seneste halvandet år haft de fire topklubber FC København, FC Nordsjælland, Silkeborg og Vejle som betakunder. Det seneste halve år har Vokalo også fået interesse fra udlandet herunder klubber fra Premier League, Bundesligaen og den skottiske Premiership om brugen af løsningen.
Sportsteknologi i Danmark
- Den danske sportstech-branche er præget af mange små og nyetablerede virksomheder. 72 pct. af virksomhederne har kun op til fem ansatte, og over 60 pct. af virksomhederne er etableret efter 2015.
- Beskæftigelsen i sportstech-branchen i Danmark har fulgt den samme tendens som udviklingen i omsætningen. Fra 2020 til 2021 er den vokset med hele 43 pct. til 1.032 fuldtidsbeskæftigede i sportstechbranchen i Danmark per 1. oktober 2021.
- Sportstech-virksomhederne skaber også stor værdi uden for branchen. Det gælder både i forhold til underleverandører og i særdeleshed i forhold til den etablerede sportsindustri, som gennem samarbejde med sportstech-virksomhederne får tilført innovation og udviklet nye kommercielle produkter.
- En stor andel af branchens samlede omsætning kommer fra eksport, hvilket er drevet af relativt få store virksomheder. For de mange små og nyetablerede virksomheder i branchen fylder hjemmemarkedet derimod stadig meget.