Danske designprodukter skal på krydstogt
Krydstogtindustrien vokser markant i disse år. Det betyder flere nye skibe. Skibene udgør et interessant marked for danske design- og interiørvirksomheder, og et nyt projekt skal nu hjælpe de danske virksomheder med ombord.
28. februar 2019
Det nye projekt kaldes Onboard Danish Design og gennemføres i samarbejde med Eksportforeningen. Projektet skal skabe grobund for et nyt eksporteventyr ved at hjælpe danske design- og interiørvirksomheder ind på krydstogtmarkedet, der er i enorm vækst i disse år.
”Projektet vil hjælpe danske virksomheder med at skabe forretning på et nyt eksportmarked, og det vil bidrage til et større dansk fodaftryk i en industri med et enormt potentiale. Krydstogtindustriens krav, kunder og salgsprocesser adskiller sig væsentligt fra landbaserede projekter, og det nye initiativ skal derfor ruste virksomhederne til at tage springet over i en, for dem, ukendt industri,” siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond om baggrunden for at støtte projektet med 4,5 mio. kroner som led i fondens fokus på at skabe nye globale samarbejder til gavn for dansk erhvervsliv.
Hurtigst voksende globalt
Krydstogtindustrien er den hurtigst voksende del af den globale turismeindustri, og der er stor efterspørgsel efter løsninger og produkter, som kan løfte oplevelsen til nye højder for de mange turister verden over. Her spiller især bæredygtige løsninger, smukt design og grønne teknologier en vigtig rolle.
”Danske virksomheder mestrer og er anerkendt internationalt for at kombinere design med et bæredygtigt fokus, og med bæredygtige løsninger ombord kan rederne give passagererne en ekstraordinær oplevelse, som er et vigtigt element i turistbranchen. Vi har en række virksomheder, som leverer til industrien og har knækket koden til branchen, men der er et stort potentiale for, at endnu flere danske leverandører kan få en bid af kagen. Det potentiale skal projektet forløse,” siger Ulrik Dahl, der er CEO hos Eksportforeningen.
Skræddersyede afklaringsforløb
Projektet går nu ind i sin første fase, og her får virksomhederne mulighed for at høre mere på en række informationsmøder landet over. Herefter følger en afklaringsfase, hvor projektet stiller op med erfaring, kendskab og indsigt i krydstogtindustrien og viden om, hvad der skal til for at starte eksport til et nyt kundesegment, som krydstogtindustrien er for mange danske design- og interiørleverandører.
Næste skridt er individuelle og skræddersyede afklaringsforløb til de mindre og mellemstore virksomheder, som er klar til at gå skridtet videre og få hul på et nyt eksportmarked. Da det er svært at starte eksport, vil virksomhederne få et løft på en række parametre, der inkluderer kompetencer og ny viden, så flere danske virksomheder bliver leverandører til krydstogtindustrien og derigennem skaber øget salg fra dansk side.
Projekt data
Læs mere
Her på Industriens Fonds hjemmeside kan der læses meget mere om Onboard Danish Design, og man kan også besøge projektets egen hjemmeside.
PROJEKTPARTNERE
Projektet udføres af Eksportforeningen gennem deres netværk, Danish Cruise & Ferry Group, samt Danish Design Center, Lifestyle & Design Cluster og Træ- og Møbelindustrien.
TEMAINDKALDELSE
Projektet udspringer af den temaindkaldelse om Globale Alliancer, som Industriens Fond gennemførte medio 2018. Læs mere om både den og tidligere temaindkaldelser her på fondens hjemmeside.
KONTAKT
Eventuelle spørgsmål angående Industriens Fonds støtte til det nye initiativ kan stilles til fondens sekretariat.
Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk