Bæredygtigt Danmarksfremstød under OL i Tokyo

Når Danmark tager til OL i Tokyo, bliver det blandt andet med en ambition om at vise Danmark frem som foregangsland inden for bæredygtige løsninger. I løbet af 30 dage vil et massivt fremstød sætte fokus på Danmark og danske styrkepositioner og dermed bane vej for yderligere internationalt samarbejde, investeringer og eksport.

Når Danmark tager til OL i Tokyo 2020, er det ikke kun for at opnå store sportspræstationer, men også for at vise danske løsninger og kompetencer frem over for et japansk og internationalt publikum.

Det er målet med et stort Danmarksfremstød, som vil finde sted i en dansk designet pavillon i Tokyos Hibiya Park under De Olympiske og Paralympiske Lege i perioden fra den 24. juli til den 6. september 2020.  

Livskvalitet bliver hovedtemaet under det 30 dage lange fremstød, hvor publikum blandt andet vil blive inspireret af innovative og bæredygtige danske løsninger gennem udstillinger, aktiviteter og events i pavillonen.

Erhvervsministeriet står sammen med VisitDenmark i spidsen for fremstødet, der udvikles sammen med Industriens Fond og Realdania.

OL i Tokyo er en unik mulighed for at vise noget af det bedste frem, som Danmark har at tilbyde inden for blandt andet design, fødevarer og bæredygtighed. Japan er verdens tredjestørste økonomi og et springbræt for eksport til andre asiatiske markeder. Det har derfor stor betydning for dansk erhvervsliv, at vi er synlige – ikke mindst at vi er så synligt miljøbevidste – under OL i Tokyo,” siger Erhvervsminister Simon Kollerup.
 

Bæredygtigt bygningsværk

Den Danske Pavillon i Hibiya Park er designet af den prisvindende danske virksomhed Lendager Group, som har ambition om at opføre den mest bæredygtige pavillon under OL, og pavillonen vil blandt andet blive designet, så de enkelte dele kan genbruges. Dermed vil pavillonen også bidrage til de japanske værters vision om et skabe et OL, der inspirerer verden til en fælles bedre fremtid.

Danmark er et foregangsland inden for bæredygtighed og cirkulær økonomi, og det skal pavillonen under OL være en showcase for. Vi vil vise verden, hvordan løsningerne på de globale klimaproblemer udgør et kæmpe forretningspotentiale – jo større udfordring, desto større potentiale. Det gør vi ved blandt andet at bruge plastaffald til at bygge pavillonen og desuden ved at sikre, at materialerne genanvendes, når OL er slut, og pavillonen skal rives ned igen,” siger arkitekt og grundlægger Anders Lendager fra Lendager Group.

Hos foreningen Realdania har netop bæredygtighedselementet været vigtigt i udviklingen af pavillonen.

Fremstødet under OL er en unik platform til at vise verden, hvad Danmark kan bidrage med inden for bæredygtige byløsninger og livskvalitet i byerne. Derfor er selve konstruktionen af pavillonen vigtig. Vi har lagt vægt på, at byggeriet af pavillonen er bæredygtigt og også kan bruges, når OL er forbi – ligesom pavillonen i sig selv skal inspirere til en mere bæredygtig levevis og vise vej til en mere bæredygtig fremtid,” siger adm. direktør Jesper Nygård fra Realdania.
 

Dansk erhvervsliv vises frem

Under fremstødet kan danske virksomheder bruge pavillonen som et venue til at mødes med japanske og internationale kontakter, ligesom virksomhederne kan blive en del af udstillingen og aktiviteterne over for det brede publikum, der forventes at besøge pavillonen. En række virksomheder har tilkendegivet interesse for at deltage i fremstødet og flere forventes at følge med.

Pavillonen er en enestående platform til at gøre dansk erhvervslivs styrkepositioner synlige over for et globalt publikum. Med fondens bidrag sikres det, at danske virksomheder får en fremtrædende rolle på pavillonen med mulighed for at præsentere produkter og løsninger til internationale kunder og samarbejdspartnere,” siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond.

OL i Tokyo forventes at tiltrække omkring 1 million besøgende fra hele verden og målet er, at pavillonen skal have mellem 8.000 og 10.000 besøgende om dagen under De Olympiske Lege og cirka halvdelen under De Paralympiske Lege.

OL er verdens største udstillingsvindue, som tiltrækker internationale medier, beslutningstagere og besøgende fra hele verden. Ved at opføre en pavillon midt i Tokyos Hibiya Park, hvor mange mennesker hver dag passerer forbi, har vi mulighed for at skabe opmærksomhed om Danmark og fortælle de mange gode historier om danske løsninger,” siger adm. direktør Jan Olsen fra VisitDenmark.

Fremstødet gennemføres fra den 24. juli til den 9. august og igen fra den 25. august til den 6. september 2020 under De Olympiske og Paralympiske Lege. Pavillonen vil være åben for besøgende alle dagene fra klokken 11:00 til klokken 22:00.

Lendager Group har udviklet pavillonen i samarbejde med MOE Rådgivende Ingeniører samt BRIQ, der står for udvikling og design af udstilling, events og aktiviteter i pavillonen.

Projekt data

LÆS OM PROJEKTET

Her på Industriens Fonds hjemmeside kan der læses mere om “Danmark På Verdensscenen 2020″ som er projektet bag pavillonen.

Mere info

Der kan læses mere om pavillonen på pavillonens egen hjemmeside.

PROJEKTPARTNERE

Projektet udføres af VisitDenmark i samarbejde med Realdania, Industriens Fond og en række danske aktører:

KONTAKT

Yderligere information kan fås ved at kontakte Industriens Fonds sekretariat:

Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.