Datadreven kundeindsigt

Projektet vil hjælpe SMVer bedre udnytte deres kundedata til ekstra værdiskabelse ved at styrke deres digitale processer.

Data er i stigende grad nøgleråstoffet, som mange virksomheder skaber værdi ud fra. Data er især en altafgørende faktor for at kunne aflæse kundernes behov, samt at nå ud til de rette kundesegmenter med skræddersyede løsninger og services på det rigtige tidspunkt. De virksomheder, der formår at udnytte kundedata proaktivt, står ofte stærkt i konkurrencen.

Men mange virksomheder er udfordret på at anvende kundedata kommercielt - også selv om de i mange tilfælde har værdifulde data liggende. Samtidigt har behovet har aldrig været større i krisetider som den aktuelle, hvor kundernes adfærd og behov på kort tid har ændret sig.

Datadreven kundeindsigt vil klæde SMVer på til bedre at kunne udnytte deres eksisterende kundedata til at styrke konkurrenceevnen. Projektet vil løfte virksomhedernes evne til at opnå datadreven kundeforståelse, herunder via en styrket indsigt i deres eksisterende og potentielle kundesegmenteter. Projektet skal ruste virksomhederne til at træffe datadrevne beslutninger og derved øge deres omsætning.

Fire processer skal bidrage til at skabe kundedata og indsigt: 1) Eksisterende viden fra kundevendte medarbejdere sættes i struktur, 2) Fleksible kundehåndtering og valg af løsninger, 3) Større brug af eksisterende kundedata, 4) Udvikling af IoT koncepter og modeller til brug af data om kundernes anvendelse af produkter og ydelser.

Projektet vil starte med at kortlægge virksomhedernes udfordringer med kundedata og identificere forskellige kundesegmenter og typer af kundedata. Derefter udvikles et modenhedsværktøj til at måle virksomhedernes kunde-data-parathed. Forløbet testes på 10 pilotvirksomheder, og der udvikles modeller for IoT-baseret servitization og en model for valg af IoT-standard. Forløbet skal endeligt danne grundlag for udviklingen af et datascreeningværktøj til generelt brug blandt SMVer i Danmark, og udbrede anvendelsen af kundedata i dansk erhvervsliv.

Derudover indgår et “train-the-trainers"-element i projektet, der skal ruste erhvervshusene til at sparre med virksomhederne om datadreven forretningsudvikling med afsæt i projektets indsigter.

Projektet henvender sig til danske små og mellemstore virksomheder, der afsætter fysiske produkter, og er interesseret i selvhjælpsværktøjer til at styrke deres forretning.

PROJEKTET

Projektnavn:
Datadreven kundeindsigt

Projektejer:
Copenhagen Business School

Tid:
2020-2021

Støttet med:
8,96 mio. kr.

PROJEKTPARTNERE

Projektet udføres af Copenhagen Business School i samarbejde med en række danske aktører.

TEMAINDKALDELSE 

Projektet er skabt i kølvandet på Industriens Fonds temaindkaldelse om "Datadreven Vækst".

KONTAKT

Projektejer:
Keld Laursen
Institutleder
38 15 25 65.
kl.si@cbs.dk

Kontaktperson:
Thomas Ritter
Professor
CBS
29 65 00 99
ritter@cbs.dk ​

Projektansvarlig Industriens Fond:
Anders Ziegler Kusk
Projektleder
33 37 62 32
azk@industriensfond.dk