Lifeskills Linje 10 

Afsluttet
Nye teknologier

Flere skal vælge erhvervsuddannelserne til og flere skal fuldføre uddannelsen. Det er målsætningerne for projektet Lifeskills Linje 10.

Industrien efterspørger flere faglærte. Både på den korte og på den længere bane. Der er særligt to steder at sætte ind. Flere skal vælge en erhvervsuddannelse – og flere skal fuldføre uddannelsen.

Frafald på erhvervsskolerne skyldes ofte manglende faglige og personlige forudsætninger og robusthed. Projektet ønsker at imødegå denne problematik ved at udvikle en tværgående, understøttende og erhvervsintegreret indsats målrettet forberedelse til og optag på erhvervsuddannelser. 

METODE

Lifeskills Linje 10 vil arbejde med et nyt linjefagsprogram for udfordrede elever i 10. klasse med hovedfokus på både faglighed og personlige læringselementer, samt overgangen til erhvervsuddannelser og erhvervsliv generelt. Formålet er at bringe flere i erhvervsuddannelse, mindske frafaldet fra erhvervsuddannelsernes grundforløb og dermed styrke industriens mulighed for at rekruttere arbejdskraft.

Målgruppen er fagligt og personligt usikre elever i kommunale 10. klasser, der – på baggrund af en indledende screening – ikke vurderes klar til at gennemføre en erhvervsuddannelse. I det konkrete projekt involveres i pilotfasen 20 elever og i udrulningsfasen yderligere 60 elever.

Projektets hovedaktivitet er at udvikle et nytænkt linjefagsprogram med fokus på lifeskills og læringsstrategier, som også involverer erhvervsuddannelserne, samt overgangen til opstart på erhvervsuddannelserne. Programmet skal afprøves på pilotniveau i skoleåret 2019/2020, dernæst skaleres og endeligt udrulles. I forlængelse heraf vil der i løbet af projektets første år ligeledes udvikles og gennemføres kompetenceudviklingsforløb for henholdsvis erhvervsmentorer og eksekverende lærere og pædagoger samt undervisere på de involverede erhvervsuddannelser.

Metoden forestilles på sigt opbygget omkring en finansieringsmodel, der baseres på de indtægter erhvervsskolerne opnår, når en årselev gennemfører et teknisk grundforløb på en erhvervsskole. Hensigten er at bevise, at investeringen i implementering af det udviklede linjefag, uddannelsen af erhvervsmentorer og ressourcepersoner tilbagebetales af øgede taxameterindtægter.

EFFEKT

Projektet forventer, at det nye linjefagsprogram bidrager til at sikre, at flere påbegynder og fuldfører erhvervsuddannelserne. Nedenfor findes en lille håndfuld konkrete succeskriterier:

  • At 95 % af eleverne trives bedre.
  • At 85 % af eleverne vil blive vurderet uddannelsesparate.
  • At 85-90 % vil søge om optagelse på erhvervsskolen.
  • At 10-15 % vil søge mod anden uddannelse. 

Ambitionen er dermed at kunne bevise den økonomiske fordel i modellen, som herefter vil finde bred anvendelse blandt landets 10. klasser og erhvervsskoler og sikre, at flere gennemfører en erhvervsuddannelse.

Projektdata

Projektet

Projektnavn:
Lifeskills Linje 10

Projektejer:
Løkkefonden

Periode:
2017-2021

Støttet med:
8,66 mio. kr.

Partnere

Projektet udføres af LøkkeFonden i samarbejde med Høje-Taastrup Kommunes 10. klasses tilbud LINJE 10 og NEXT Erhvervsuddannelser. Læs mere om partnerne ved besøge nedenstående links.

KONTAKT

Projektejer:
Frederik Meyer
Direktør
LøkkeFonden
21 21 65 00
fm@loekkefonden.dk

Projektansvarlig:
Benjamin Blume Blaabjerg
Læringskonsulent
LøkkeFonden
53 83 33 74​
bb@loekkefonden.dk 

Kontakt

Anders Wils

Direktionskonsulent

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.