Innovationsevne og digitaliseringspotentialer kortlægges for at styrke forretningsmodeller
Nyt projekt vil understøtte virksomheders omstilling til tiden efter corona-krisen. Krisen har været hård ved store dele af dansk erhvervsliv, hvor eksisterende forretningsmodeller på rekordtid er blevet udfordrede. Nu vil Aalborg Universitet og Dansk Industri, sammen med Industriens Fond og lokale aktører i erhvervsfremmesystemet, bistå danske virksomheder med skabe nye forretningsmuligheder i kølvandet på krisen.
14. juli 2020
Endnu er det uvist, hvordan forskellige brancher konkret bliver ramt, men for mange danske virksomheder er det centralt, at de skal rustes bedre til at håndtere de økonomiske og forandrende konsekvenser af den igangværende krise.
”Det er essentielt at få samlet erfaringer fra virksomhederne hurtigst muligt, fordi vi skal sørge for, at de negative konsekvenser for Danmark og dansk erhvervsliv bliver så små og kortvarige som muligt. Samtidig skal vi sikre, at danske virksomheder er i forreste række, når væksten sætter ind efter krisen,” siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond, der har støttet det nye projekt med 700.000 kroner som led i fondens særlige corona-indsats genstartNU.dk.
Det nye projekt skal skabe viden om og sætte opmærksomhed på, hvilke nye forretningsmuligheder og forretningsmodeller corona-krisen giver anledning til at udvikle, samt hvilke innovative baner de danske virksomheder med fordel kan tænke i på det marked, der opstår på bagkanten af krisen.
”Men før man skal på en rejse, må man nødvendigvis kende sit udgangspunkt. Til det formål bruger vi et analyseværktøj, som kan kortægge virksomhedernes forretningsmodeller og innovationsevne og måle, om virksomhedernes innovationsevne så også forbedres under projektet. Dernæst kortlægger vi virksomhedernes forretningsmodeller med vores automatiserede kortlægningsværktøj, der indeholder 71 forskellige forretningsmodel-konfigurationer,” fortæller Christian Nielsen, der er professor i forretningsmodeller og leder af Aalborg University Business School.
De indsamlede data kan derefter bruges til at identificere nye digitale vækstmuligheder, og sammen med resultater fra tilknyttede forskningsprojekter på Syddansk Universitet og Aarhus Universitet vil projektet afdække hvilke forretningsmuligheder, digitaliseringspotentialer og bæredygtigheds-gevinster de danske virksomheder med fordel kan række ud efter. Udgangspunktet for virksomhederne er selvfølgelig vidt forskelligt, påpeger Christian Nielsen, og derfor vil løsningerne være skræddersyede til de enkelte virksomheder.
Vigtig viden for virksomheder
Med i projektet er også erhvervsorganisationen Dansk Industri, der blandt andet skal få resultaterne fra projektet udbredt til dansk erhvervsliv, så virksomhederne kan lukrere på den nye viden. Også her understreges vigtigheden af at lære af corona-krisen.
”Mange virksomheder er blevet tvunget til at sætte turbo på deres digitale transformation under corona-krisen. Det er supervigtigt, at vi får opsamlet erfaringerne og brugt dem til at løfte hele erhvervslivet ud på den anden side af krisen. Det er der i den grad brug for,” siger Christian Hannibal, der er konstitueret branchedirektør i DI Digital.
Kriser kræver handling
I corona-krisens første bølge blev særligt restaurationsbranchen, hotellerne og rejsebranchen hårdt ramt. Nogle virksomheder begyndte hurtigt at omstille sig til den nye virkelighed. Restauranter skabte take-away-løsninger, og butikker og forlystelser havde i varierende grad held med at sælge gavekort til senere brug. Der findes på den måde mange gode eksempler på hurtig tilpasning til en ny virkelighed.
”Men hvordan finder vi effektive løsninger, som fungerer på længere sigt, og hvordan skaber virksomhederne succes på den anden side af krisen? Hvordan ser fremtiden ud for brancher, der ikke har de samme muligheder i en tid, hvor forbruget er sat på standby, og hvor hele industrier oplever manglende adgang til ressourcer? Corona-krisen forstærker behovet for at udvikle og udforske nye forretningsmuligheder, herunder ikke mindst de digitale forretningsmuligheder og -modeller,” forklarer Christian Nielsen.
Krisen hærger stadig og der er akut behov for mere viden for at kunne give handlingsorienterede svar på de spørgsmål, som dansk erhvervsliv står med.
”Når vi er kommet igennem den umiddelbare krise, vil der være en række langsigtede effekter. Et forventeligt scenarie er, at corona-krisen fører til risikominimerende adfærd og de-internationalisering, som kan fremskynde en række udviklingstendenser, vi allerede ser tegn på i dansk erhvervsliv. Kan det så forventes, at produktionen i stigende grad flyttes tilbage til Vesten? Kommer der et boom i den mere lokale produktion i udvalgte brancher? Og hvordan vil dette påvirke virksomhederne i det hele taget i Danmark?,” spørger Christian Nielsen.
Svarene på spørgsmålene, og i hvor høj grad virksomhederne er i stand til at handle på dem, bliver afgørende for, hvilke brancher der vil komme til at stå forrest i et nyt vækst-scenarie og det er på det punkt, at det nye projekt skal give dansk erhvervsliv en vigtig pole position.
Projekt data
Projektet
Læs mere om det nye projekt ved at besøge projektbeskrivelsen her på Industriens Fonds hjemmeside.
GENSTART NU
Det nye projekt er igangsat som led i den særlige corona-indsats genstartNU.dk. Læs meget mere om indsatsen her.
Partner
Projektet gennemføres af Aalborg Universitets nye handelshøjskole sammen med brancheforeningen Dansk Industri. Læs mere om den her.
INFORMATION
Spørgsmål angående det nye initiativ kan stilles til fondens sekretariat.
Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 33 37 62 08
Mail: oos@industriensfond.dk