Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion bærer frugt
Cirkulær tankegang har fået flere danske virksomheder til at opnå markedsandele og konkurrencefordele ved en satsning på bæredygtig og ressourceeffektiv produktion og produktdesign.
11. september 2019
Bæredygtig forretning handler om at vælge produkter og tjenesteydelser, som er miljørigtige, samfundsansvarlige og økonomiske rentable. Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion har derfor udarbejdet inspirationsmateriale og metodevejledninger til virksomheder og organisationer, der ønsker at tage ansvar for egne aktiviteter, samt for leverandørens formåen og kundernes muligheder.
Projektet som blev etableret tilbage i 2015 med støtte fra Industriens Fond har samarbejdet med 20 demonstrationsprojekter, hvor der udvikles og implementeres forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0 i danske virksomheder. Der kan for eksempel være en handlingsplan for genbrug, vedligehold eller remanufacturing – alle med hensigten at minimere omkostninger eller øge markedsandele.
Bæredygtighed starter i designfasen
Vraa Dampvaskeri, Højer Møbler, Gabriel Tekstilvirksomhed og XX er nogle af de virksomheder, som med stor succes har brugt projektets cirkulær tankegang for deres kerneydelser.
Fælles for alle er de tre måder at de anskuer bæredygtighed på. Bæredygtighed skal ses om en god forretning og integreres på den måde de driver virksomhed på. Bæredygtighed skal ikke ses som noget, der gør nye produkter dyrere. Ofte kan eksisterende delelementer integreres i en ny løsning. Derudover er bæredygtighed de ressourcer der bruges, hvor kan der spares, og hvor kan der genbruges. Og til sidst at tænke mennesket ind i produktionen. For eksempel vil valg af samarbejdspartnere og underleverandører som ligger tæt på virksomheden sparer Co2.
Key take-aways fra virksomhederne er at fokusset på bæredygtighed skal starte allerede i designfasen. Det gælder både de fysiske produkter men også serviceleverancen. Virksomheder skal tænke produktlevetid i form af slidstærkt materiale, tidløst design, ikke at blande for mange forskellige produktfibre sammen, da et renere produkt vil være nemmere at genbruge. Endeligt skal ressourceforbruget fra start til slut indtænkes igennem hele værdikæden. Bæredygtighed handler i høj grad om at tænke langsigtet. Kunderne ønsker det, kloden har brug for det, og bundlinjen bliver bedre af det.
I de følgende fire videoer forklarer virksomhederne, hvordan de hver især har udnyttet den cirkulær tankegang til miljømæssig og økonomisk fortjeneste:
Vraa Dampvaskeri
Højer Møbler
Gabriel Tekstilvirksomhed
Projekt data
Projektet
Projektet har hjulpet 20 danske virksomheder opnå markedsandele og konkurrencefordele igennem forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0.
GUIDE
Projektet har udviklet en guide, som giver indblik i bæredygtige indkøb samt give en vejledning i at stille krav i offentlige udbud, der tilgodeser både miljøet, brugeren og økonomien.
YDERLIGERE INFO
Yderligere information om Industriens Fonds engagement i projektet kan fås ved at henvende sig til fondens sekretariat.
Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk