Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion bærer frugt

Cirkulær tankegang har fået flere danske virksomheder til at opnå markedsandele og konkurrencefordele ved en satsning på bæredygtig og ressourceeffektiv produktion og produktdesign.

Bæredygtig forretning handler om at vælge produkter og tjenesteydelser, som er miljørigtige, samfundsansvarlige og økonomiske rentable. Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion har derfor udarbejdet inspirationsmateriale og metodevejledninger til virksomheder og organisationer, der ønsker at tage ansvar for egne aktiviteter, samt for leverandørens formåen og kundernes muligheder.

Projektet som blev etableret tilbage i 2015 med støtte fra Industriens Fond har samarbejdet med 20 demonstrationsprojekter, hvor der udvikles og implementeres forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0 i danske virksomheder. Der kan for eksempel være en handlingsplan for genbrug, vedligehold eller remanufacturing – alle med hensigten at minimere omkostninger eller øge markedsandele.

Bæredygtighed starter i designfasen

Vraa Dampvaskeri, Højer Møbler, Gabriel Tekstilvirksomhed og XX er nogle af de virksomheder, som med stor succes har brugt projektets cirkulær tankegang for deres kerneydelser.

Fælles for alle er de tre måder at de anskuer bæredygtighed på. Bæredygtighed skal ses om en god forretning og integreres på den måde de driver virksomhed på. Bæredygtighed skal ikke ses som noget, der gør nye produkter dyrere. Ofte kan eksisterende delelementer integreres i en ny løsning. Derudover er bæredygtighed de ressourcer der bruges, hvor kan der spares, og hvor kan der genbruges. Og til sidst at tænke mennesket ind i produktionen. For eksempel vil valg af samarbejdspartnere og underleverandører som ligger tæt på virksomheden sparer Co2.

Key take-aways fra virksomhederne er at fokusset på bæredygtighed skal starte allerede i designfasen. Det gælder både de fysiske produkter men også serviceleverancen. Virksomheder skal tænke produktlevetid i form af slidstærkt materiale, tidløst design, ikke at blande for mange forskellige produktfibre sammen, da et renere produkt vil være nemmere at genbruge. Endeligt skal ressourceforbruget fra start til slut indtænkes igennem hele værdikæden. Bæredygtighed handler i høj grad om at tænke langsigtet. Kunderne ønsker det, kloden har brug for det, og bundlinjen bliver bedre af det.

I de følgende fire videoer forklarer virksomhederne, hvordan de hver især har udnyttet den cirkulær tankegang til miljømæssig og økonomisk fortjeneste:

Vraa Dampvaskeri


 

Højer Møbler


 

Gabriel Tekstilvirksomhed

Projekt data

Projektet

Projektet har hjulpet 20 danske virksomheder opnå markedsandele og konkurrencefordele igennem forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0.

GUIDE

Projektet har udviklet en guide, som giver indblik i bæredygtige indkøb samt give en vejledning i at stille krav i offentlige udbud, der tilgodeser både miljøet, brugeren og økonomien.

YDERLIGERE INFO

Yderligere information om Industriens Fonds engagement i projektet kan fås ved at henvende sig til fondens sekretariat.

Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.