Børn vil ændre forældres dårlige klimavaner med teknologi

Over 10.000 børn har deltaget i ultra:bits innovationskonkurrence Knæk Klimakoden. En klasse i Farum og én i Aalborg løb med hovedpræmierne for deres forslag til, hvordan forældre kan blive mere klimavenlige med teknologiske opfindelser.

En helt almindelig skoledag i november blev pludselig farverig og festlig for børnene i 6.B på Gug Skole i Aalborg. TV-værten Jonas Madsen fra Ultra Nyt trådte ind ad døren og overraskede klassen med en stor vindercheck på 15.000 kr. til en klasseoplevelse.

Børnenes sejrsbrøl fik volumen i klasseværelset til at stige til max, da det stod klart for dem, at de vandt en af hovedpræmierne i ultra:bits landsdækkende innovationskonkurrence Knæk Klimakoden.

Over 10.000 børn i hele landet har deltaget i konkurrencen og fundet på idéer til, hvordan deres forældre kan blive mere klimavenlige med teknologiske opfindelser.

Emnerne i konkurrencen var inspireret af FN’s Verdensmål, og børnene skulle blandt andet finde på teknologiske idéer til, hvordan vi forhindrer, at plastik ender i naturen, og hvordan vi kan nedsætte vores forbrug i hverdagen.

Konkurrencen ’Knæk Klimakoden’ er en del af læringsindsatsen ultra:bit, der laves af DR i samarbejde med CFU og Industriens Fond. Formålet med ultra:bit er at få børn til at skabe med teknologi og tage kritisk stilling til teknologien omkring os. 
 

Tøjscanner kan gøre os bevidste om forbrug

I 6.B på Gug skole har hele klassen været i gang med at udvikle klimavenlige idéer med teknologi.

Maja Elise Preetzmann Olesen, Mathilde Hyttel Thorst og Marguerite M. W. Sørensen har fundet på vinderidéen, som løser et helt konkret problem, som mange kender. Vores enorme forbrug af tøj, som påvirker miljøet, når tøjet fremstilles.

Derfor har de fået idéen til at lave en tøjscanner, som kan fortælle forbrugeren, hvad miljøpåvirkningen har været for tøjet. Desuden skal scanneren også kunne tjekke, om man allerede har noget lignende tøj i klædeskabet, og om man i øvrigt har forbrugt sin kvote til at købe nyt tøj.     
– Det er fedt, at ens idé kan gøre noget, og at den har vundet. Det har været helt vildt fedt at prøve at være med i konkurrencen, fordi det er anderledes, end det vi normalt laver, fortæller Mathilde Hyttel Thorst og suppleres af Marguerite M. W. Sørensen:

– Ja, og det har været lidt fedt, at det ikke er de voksne, der har gjort det hele. At det er vores idé og ikke de voksne, der har fundet på den.

I konkurrencens dommerpanelet sad blandt andre meteorolog og tidligere vejrvært på DR, Jesper Theilgaard, adm. direktør for Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang samt Louise Overgaard, som er formand for Coding Pirates.

Dommerne var begejstrede for idéen og roste den bl.a. for at være en god og håndgribelig idé, der gør os bevidst om vores valg i hverdagen, og som let kunne realiseres i virkeligheden.

– Idéen arbejder rigtig meget med, hvordan vi ændrer vores forbrug af tøj og giver os en bevidsthed om, hvor meget tøj vi køber. Det er en original idé og kunne gøre en større forandring for dig og mig i hverdagen. Samtidig er det også muligt at gøre idéen til virkelighed, siger Louise Overgaard, formand for Coding Pirates.
 

Jubel blandt unge opfindere

Også i Farum blev dagen lidt mere festlig end normalt, da TV-vært Sofie Østergaard bankede på døren og overraskede 5.B.

Børnene i 5.B vandt 15.000 kr. for at finde på et klimaur, som gør os bevidste om vores forbrug i hverdagen.

Klimauret er en videreudvikling af et såkaldt ’smartwatch’, som mange voksne allerede bruger. Klimauret vil kunne registrere det daglige forbrug af bl.a. vand og elektricitet og løbende opfordre forældre til at få bedre klimavaner. 

Igen var dommerpanelet begejstrede for, at løsningen var til at realisere og rigtig god til at gøre os opmærksom på vores eget forbrug i hverdagen.

– Det er en fornøjelse at se, hvordan børnene har arbejdet kreativt med teknologien. Børnene viser, at de naturligt kan tænke teknologien ind i deres idéer som et redskab til at gøre os bevidste om vores vaner i hverdagen. På den måde giver børnene os alle sammen et skub til at ændre på vores uhensigtsmæssige vaner, siger adm. direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang.  
 

Børn knækker koden med teknologi på læringsevent

Udover de to vinderklasser fra Farum og Gug er der i forbindelse med konkurrencen Knæk Klimakoden også kåret 20 vindere for ’klassens bedste idé’ på efterårets række af ’ultra:bit camps’. Her har børnene som en del af undervisningsforløbet inden læringseventen arbejdet med at skabe idéer til konkurrencen Knæk Klimakoden.  

– Det er jo aldrig nogensinde børnenes ansvar at løse klimaproblemerne. Men vi ville da være godt tossede, hvis vi ikke lyttede til alle de smarte idéer, som børnene har vist, at de kan finde på, siger Sofie Østergaard, som har været vært på ultra:bit camp, der foregik i København og Aarhus med besøg af mere end 8.000 børn fra 4. og 5. klasse.

Med lige dele opfindsomhed og begejstring er de unge teknologiopfindere gået i krig med konkurrencens udfordring.

Børnene har fundet på vilde idéer som for eksempel talende skralderobotter, der rydder op på vores strande, og havvindmøller med indbygget vandstøvsuger, som suger plastik op af vandet og lader fiskene svømme videre.

På læringseventen ’ultra:bit camp’ blev 20 klasser belønnet for deres idéer med diplomer. Vinderklasserne kan desuden se frem til at blive inviteret med på ultra:bits vinderstand på Science Expo 2020 i København.

Desuden får de mulighed for sparring til videreudvikling af deres gode idéer fra ultra:bits samarbejdspartnere ASTRA – det nationale naturfagscenter.
 

Vinderklasserne i konkurrencen Knæk Klimakoden er:

Bedste idé:
6.B Gug Skole, Aalborg

Bedste løsning:
5.B Stavnsholtskolen, Farum
 

Projekt data

KNÆK KLIMAKODEN

ultra:bit-projektet har været udgangspunkt for den store landsdækkende konkurrence Knæk Klimakoden. Her kunne elever fra 4., 5. og 6. klasse indsende idéer til hvordan teknologi og kreativitet kan bane vej for løsninger på klimaudfordringer.

ULTRABIT-PROJEKTET

Læs meget mere om ultra:bit-projektet her.

YDERLIGERE INFO

Yderligere information om Industriens Fonds engagement i ultra:bit-projektet kan fås ved at henvende sig til fondens sekretariat.

Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.