Idrættens Innovationslab

Et nyt innovationslab havde til hensigt at facilitere innovationssamarbejder mellem erhvervslivet og idrætten.

Idrætten har behov for, at iværksættere og virksomheder tænker i nye produkter, services og teknologier, der kan være med til at udvikle sportsarrangementer og idrætsdeltagelse.
Projektet ville derfor etablere Idrættens Innovationslab, hvor idrætten og erhvervslivet kunne samarbejde på en ny og mere innovativ måde. Idrættens Innovationslab skulle fungere som en platform og et miljø, hvor virksomheder med interesse for sport og idræt kunne udvikle forretningsidéer, nye samarbejdsformer og præstere og teste produkter og services i samproduktion med idrættens aktører. 
 
Virksomhedernes gevinst heraf var, at de fik en øget brandeksponering ved at være forbundet med idrætten og dermed fik adgang til det internationale ry, som dansk idræt havde i forhold til at skabe idrætsdeltagelse, hvilket i eksportøjemed skulle styrke disse virksomheders muligheder for at skabe vækst og eksport af produkter og services.
 
Idrættens Innovationslab blev etableret i regi af Dansk Idrætsforbund (DIF). Projektets målgruppe var iværksættere, små- og mellemstore virksomheder, specialforbund og andre idrætsorganisationer i DIF-idrætten.
 
Projektet er nu afsluttet og erfaringer og resultater kan læses i projekts afsluttende rapport.
 
 

METODE

Innovationslabbet bestod af to hovedaktiviteter, hvor den ene var eventbaseret innovation og den anden var innovative løsninger for øget idrætsdeltagelse: 
 
  • Eventbaseret Innovation:
    Virksomheder fik et konkret event, som de skulle arbejde hen imod. De skulle arbejde med en uomgængelig deadline, da et sportsevent er planlagt flere år før den egentlige afholdelse. Det gav virksomhederne en stram projektplan og nogle veldefinerede målsætninger, der skabte motivation i virksomhederne.
  • Innovative Løsninger: 
    Iværksættere og virksomheder skulle indlede innovationsforløb, hvor de udviklede produkter, services og teknologier i samarbejde med idrætten. Formålet med dette var at skabe øget idrætsdeltagelse i Danmark, samtidig med at virksomheder udvikler produkter og løsninger, der kunne øge virksomhedens forretningsomfang i Danmark såvel som i udlandet.
 

EFFEKT 

Projektet forventede, at det satte gang i en udvikling, hvor store sportsarrangementer ikke alene handler om sport, men også kunne blive en attraktiv platform for virksomheder, der kunne udvikle og lancere nye produkter, services og løsninger.
 
Projektets ambition var at bidrage med ny viden og metoder på de pågældende områder til gavn for fremtidige nationale og internationale arrangementer samt generel idrætsdeltagelse. Ligeledes var det en ambition, at de involverede virksomheder fik et styrket udgangspunkt til at eksportere nye og innovative produkter, services og teknologier til udlandet.
 

OM PROJEKTET

Projektnavn: 
Idrættens Innovationslab 

Projektejer:
Danmarks Idrætsforbund (DIF)

Tid:
2016-2019

Støttet med:
4,2 mio. kroner 

Hjemmeside:
Innovationslab

DIF

Idrættens Innovationslab etableres som et samarbejde mellem Industriens Fond og Danmarks Idrætsforbund (DIF). Forbundet har eksisteret i mere end 100 år, og over årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 61 specialforbund, over 9.000 idrætsforeninger og mere end 1,9 millioner aktive medlemmer.  Besøg forbundet på dets hjemmeside eller opfølgningen til pilotprojektet DIF Innovation Lab.

AFSLUTTENDE RAPPORT

Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport samt en resultat- og casesamling.

    KONTAKT:

    Projektansvarlig: 
    Morten Mølholm Hansen
    Adm. direktør
    Telefon: 43 26 20 25
    Mail: mmh@dif.dk

    Kontaktperson:
    Anne Mette Trier
    Head of DIF Innovation Lab
    Telefon: 51 32 54 98
    Mail: amt@dif.dk

    Projektansvarlig Industriens Fond: 

    Nanna Nyholm
    Projektleder
    Telefon: 33 37 62 06
    Mail: nn@industriensfond.dk