Kinesiske challenges kan bane handelsvejen til Kina

Et nyt digitalt redskab skal sætte fart på dansk eksport til Kina, så danske virksomheder ikke går glip af det kinesiske væksteventyr i skyggen af coronakrisen.

Som de første baner DI og Industriens Fond vejen til store kinesiske digitale B2B-platforme, der er fremtidens silkevej. Eksportpotentialet er i milliardstørrelsen, vurderer DI’s internationale direktør. 

Kina var det første land, der blev ramt af coronakrisen, og det land, der rejste sig hurtigst økonomisk i 2020. Den kinesiske silkevej har i mange år været Kinas vigtigste handelsrute, men nu lægges der nye digitale skinner til Riget i Midten, som danske virksomheder kan køre med på fra 25. februar 2021. Det sker med projektet Challenge Bridge, der skal øge danske virksomheders indpas på det voksende kinesiske marked.

Kina kan blive katalysatoren til at få gang i verdensøkonomien igen. Det skyldes ikke mindst kinesiske virksomhedernes massive ambitioner på det digitale område. Det vækstpotentiale skal danske virksomheder ikke gå glip af. Hvis vi formår at udnytte det store potentiale, kan danske virksomheder hente milliarder i eksportindtægter“, siger Thomas Bustrup, international direktør i DI.

Challenge Bridge gør det muligt for danske eksportører at etablere direkte kontakt til potentielle kinesiske kunder uden et personligt møde. Det er gennem såkaldte online business challenges, der er meget udbredte og en afgørende drivkraft for produktudvikling og innovation i Kina.

En business challenge er et projekt, hvor virksomheder inviterer andre virksomheder til at samarbejde om en teknologibaseret produkt eller serviceløsning, der er efterspurgt på det kinesiske marked. Med Challenge Bridge styrker DI sit eksisterende samarbejde med Kinas største e-handelsplatforme, blandt andet Gtechmall.com og Kechuangbang.com.

Dansk erhvervsliv har i den grad brug for at besøge kunder og samarbejdspartnere i udlandet og deltage i internationale messer og konferencer. Men som situationen er lige nu med den globale pandemis udvikling, er det enormt vanskeligt at rejse. Derfor bruger vi kræfter på at skabe nye digitale handelsveje, der meget hurtigt kan booste dansk eksport, der er den vigtigste drivkraft i dansk økonomi”, siger Thomas Bustrup.

E-platforme udgør Kinas vigtigste handelsredskaber og tusindvis af business challenges gennemføres hvert år. Tyske, franske og amerikanske virksomheder har allerede fået øjnene op for det store eksport-potentiale, der findes i de kinesiske challenges. Nu er turen kommet til Danmark.

Vi ved at de her challenges er et eksportformat der har virket for virksomheder fra andre lande. Så i virkeligheden er det en lavthængende frugt, som bare venter på at blive plukket. Det gør vi så nu og det kommer forhåbentlig ret hurtigt til at kunne mærkes hos eksportivrige danske virksomheder“, siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond.

Kina er et af de få lande i verden, der i 2020 har præsteret positive vækstrater trods den globale coronapandemi. Udviklingen ventes at fortsætte de kommende år med BNP-vækst på 8-10 pct. i 2021 og 5,0 pct. 2022.  

Projekt data

Projektet

Læs mere om det nye projekt på fondens projektside.

PROJEKTPARTNERE

Projektet udføres af DI China i samarbejde med en række leverandører:

Mere info

Yderligere information om det nye projekt kan fås hos fondens sekretariat.

Ole Østrup
Formidlingschef
Mobil: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk

Nyhedsbrev

Industriens Fond udsender nyhedsbreve én gang om måneden med seneste nyt fra Fonden

Ved tilmelding bekræfter jeg mit ønske om at modtage nyhedsbreve fra Industriens Fond. I må desuden gerne invitere mig til livearrangementer, webinarer og konferencer via email. Jeg kan til enhver tid trække mit samtykke tilbage. Når jeg tilmelder mig nyhedsbrevet, bekræfter jeg at have læst og accepteret Industriens Fonds persondatapolitik.